Het alom bekende Nokia staat bij vele gebruikers in het geheugen gegrift. De Nokia 3310 is een van de bekendste mobiele telefoons waarvan de kans groot is dat u hem zelf heeft gehad of op zijn minst iemand kende die er een had. Het toestel zag er goed uit, was klein, betaalbaar en onverwoestbaar, een gegeven dat iedereen daadwerkelijk heeft ervaren! Nokia was anderhalf decennium lang de onbetwiste marktleider op telefoongebied. Hoe kan het dan dat zo’n multinationaal bedrijf verdwijnt?

Het is nog maar een jaar geleden dat Microsoft de mobiele divisie van de Finse telefoonfabrikant voor een bedrag van in totaal 5,44 miljard euro overnam. Hier werden goede voornemens besproken en nieuwe ontwerpen bedacht waarmee Nokia weer zou gaan meetellen op de markt, waaronder de Windows Phone en de Lumia-serie. Ondanks een redelijke verkoop van deze degelijke telefoons, kon Nokia de markt niet overtuigen en bleef het marktaandeel beperkt.

‘Hè? Dat is ons product!’ Frank Nuovo, telefoonontwerper bij Nokia vertelt in het Algemeen Dagblad wat hij dacht toen Apple de Iphone introduceerde. Alle mogelijkheden zoals e-mailen, surfen op het internet en applicaties downloaden waren al uitgevonden door Nokia. Het enige probleem; er werd geen actie ondernomen waardoor de smartphone voor jaren op de plank bleef. De manager van Nokia zei; ‘Nokia is geen fun, maar hightech’. Hoe had hij kunnen weten dat hij hiermee het begin van het einde ontketende?

Nokia is nou typisch zo’n bedrijf waar het management het won van de creatievelingen, terwijl ze aan hen juist het grote succes te danken hadden. In de beginjaren was Nokia een creatief, innovatief bedrijf, dat haar mobiele telefoons steeds weer verder ontwikkelde. Zo waren ze uniek in de verwisselbare frontjes, kwamen ze als eerste met een camera en beschikten ze over het verslaafde spelletje; Snake. Dat het management zich ging richten op aanpassingen van hun bestaande producten en stopte met het investeren in de ontwikkeling van nieuwe was een fatale misrekening.

Nokia was allang geen favoriet meer, maar zal toch door de nostalgische herinneringen gemist worden. Het Finse bedrijf bestaat trouwens nog steeds, maar richt zich nu onder meer op netwerktechnologie en kaartensoftware Here.

Wat zegt dit over uw merk/bedrijf? Schuw niet om met nieuwe initiatieven te komen en deze verder te ontwikkelen. De markt gaat als een speer en u moet rennen om deze bij te houden. Bij DailyBrand helpen wij u graag om nieuwe, innovatieve acties te ondernemen om zo uw bedrijf (weer) op de kaart te houden/zetten.