YOUR DAILY
BRAND
ACTIVATORS

Lang leve de schaarste!

Ja echt; lang leve de schaarste! Hoe schaarser hoe beter! I love wachten… Al jarenlang is de Birkin bag de meest gewilde tas ter wereld. Deze exclusieve, handgemaakte tas kan je niet zomaar even in de winkel kopen. Nee, hiervoor moet je op een heuse wachtlijst. Deze wachtlijst varieert van 1 tot 6 jaar. En als je na jarenlang wachten eindelijk aan de beurt bent, kost jouw eigen Birkin altijd nog minimaal 5.000 euro. En dat is toch echt een koopje, want de prijzen lopen al snel op tot 100.000 euro.

Hoe komt het toch dat iets wat maar schaars verkrijgbaar is, zo aantrekkelijk is voor ons? Waarom worden we hier zo hebberig van? Het is gek, maar ons brein beoordeelt een product als beter naarmate er maar weinig van beschikbaar zijn. Zo ervaren we evenementen als aantrekkelijker als ze maar incidenteel plaatsvinden. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat limited editions zo goed werken. Beperkte aantallen, een beperkte termijn, beperkte toegang… het zet ons op scherp. Ja, dat willen we!

De diverse veilingsites werken ook volgens dit principe. In sommige gevallen wordt er zelfs meer geboden dan een product of dienst waard is, om er maar zeker van te zijn dat jij er met de buit vandoor gaat. Als we iets niet met zekerheid kunnen krijgen, worden we hebberig. En zijn wij maar al te bereid om hier extra voor te betalen. De Bijenkorf is bij de maffe marathon actie zelfs online een wachtrij gestart. As je een product wilde bestellen uit de webshop, kwam je eerst in deze wachtrij terecht. Kijk, daar word je nog hebberiger van en zelfs een beetje zenuwachtig. Want zou het product dat je wilt gaan bestellen er nog wel zijn..?

Zo, en dan nu mezelf maar vast op de wachtlijst gaan zetten voor zo’n echte Birkin. Want als ik er zó lang op moet wachten, dan zal het wel de moeite waard zijn! Kan ik ondertussen vast gaan sparen…

Gratis magazine