We kijken vooruit én houden vast

Hoe werkt internal branding?

Om succesvol te zijn dient een positionering onder andere geloofwaardig te zijn. Het gedrag en de identiteit van een organisatie moeten logisch zijn, en naadloos passen bij wat er extern geclaimd wordt. Internal branding gaat hierover. Het is het intern neerzetten van je merk. Medewerkers maken waar wat het merk belooft. Dat is dus heel iets anders dan interne communicatie.

 

Geloofwaardigheid door internal branding

Voor de geloofwaardigheid van het merk is het evident om consistent te zijn in het verwezenlijken van de merkbelofte(s). Veel beloven is goed, maar zorg ervoor dat je zelfs meer waarmaakt dan je beloofd hebt. De inzet van de medewerkers is hierbij van doorslaggevende betekenis. Naarmate de medewerkers de merkidentiteit beter betekenis geven en uitdragen, wordt het beoogde beeld dat klanten en prospects van het merk hebben steeds meer bekrachtigd. Om de teamleden hierbij goed in de actie te krijgen, is het weer heel belangrijk dat je ze vanuit de organisatie goed instrueert en begeleidt. Hier gaat internal branding over. Intern wordt het merk levend gemaakt en gehouden. Iedere medewerker, van telefoniste tot chauffeur en van verkoper tot administrateur dient aangesloten te zijn.

En dan is er ook nog corporate branding

Naast internal branding kennen we overigens ook corporate branding. Hierbij gaat erom dat de bedrijfsnaam als merk in alle communicatie naar stakeholders wordt toegepast. Dit is dus een ander accent dan bij product branding, waarbij het erover gaat dat producten en/ of diensten bij klanten gepromoot worden.