Bij het ontwikkelen van creatieve concepten is het van groot belang om over inspiratie te beschikken. Want met de juiste inspiratie ontstaan creatieve producties die origineel zijn, goed werken voor de opdrachtgever en er ook nog eens indrukwekkend uitzien. Maar hoe werkt dat nou inspiratie?
Als ontwerper wordt er vaak gevraagd of je al inspiratie hebt voor een bepaald project. Het wordt uitgesproken alsof het een toverwoord is, iets magisch dat je zomaar in je schoot geworpen krijgt. Dat zou wel heel gemakkelijk zijn. Dan kan je je dagen vullen met koffiedrinken en achterover leunen totdat die ene briljante ingeving volgt.
De dagelijkse praktijk is toch echt anders. Inspiratie krijg je meestal niet zomaar, net zoals creativiteit geen gave is. De één is natuurlijk sneller geïnspireerd dan de ander. Dat is een kwestie van ervaring, weten hoe jouw (creatieve) brein geprikkeld wordt. Dat is voor iedereen weer anders, maar net als met zoveel dingen is het vooral een kwestie van eraan beginnen!
Welke ideeën heb je al direct? Terwijl je deze eerste, soms voor de hand liggende, opties onderzoekt kom je vaak op nieuwe, verbeterde ideeën.
Het één doet je denken aan het andere. Eerste schetsen worden alweer weggegooid en nieuwe komen ervoor in de plaats. Ook deze worden onderzocht, uitgeprobeerd en van alle kanten bekeken. Het is de kunst om niet te snel te stoppen. Net even een stapje verder te gaan. Hoe kan het nòg beter? Laat het even liggen, slaap er een nachtje over. Vaak kom je dan op frisse, nieuwe inzichten. Inspiratie houdt namelijk nooit op. Op de raarste plekken en momenten kom je soms op een idee. Ook combinaties van ideeën of suggesties van anderen kunnen je verder helpen. Alles kan een concept verder brengen. En daar is het eigenlijk werkelijk om te doen. Want briljante ideeën komen bijna nooit meteen. Daar moet je hard voor werken. En als je denkt dat je er bent… nog harder werken!