YOUR DAILY
BRAND
ACTIVATORS

Ik zie, ik zie… wat jij nu ook blijft zien!

Waarschijnlijk zie je in eerste instantie alleen een zwart-wit vlekkenpatroon in deze afbeelding van Richard Gregory. Kijk nog eens goed naar het midden, dan zie je een dalmatiër.

Als je nu weer probeert er alleen een zwart-wit vlekkenpatroon te zien lukt dat niet meer, want je hersenen hebben geleerd een betekenis aan het patroon te geven. Zelfs als je jaren later het plaatje weer ziet kun je niet meer om de hond heen, want je hersenen hebben het patroon vastgelegd en blijven het beest herkennen.

Het brein herkent hierbij overigens niet alleen het patroon. Het verbindt direct meer informatie. Zo blijf je de dalmatiër zien, maar met het weerzien over een aantal jaar gaat je brein ook direct terug naar het moment van impact. Je herinnert de ruimte en het moment waarop je het plaatje voor het eerst zag. Onderbewust is een veelheid aan informatie opgeslagen. De mate van impact bepaalt welke informatie jij jaren na dato nog bewust kunt reproduceren.

Een herkenbaar voorbeeld is waarschijnlijk ‘ons liedje’. Het liedje dat ‘symbool’ staat voor je relatie. Bij het horen van de eerste noten van dit liedje ga je direct terug het intense moment. Waarschijnlijk kun je het nog volledig herbeleven?! Met de kleuren en geuren er bij.
Wat blijft de relatie/opdrachtgever die je vandaag gaat ontmoeten zijn/haar hele leven bij? Welke verbindende emotie delen jullie en geeft jou een permanente plaats in zijn of haar brein?

bron afbeelding: Richard Gregory

Gratis magazine