Veel merklogo’s worden beoordeeld op mooi of lelijk, maar eigenlijk is dit helemaal niet belangrijk. Het gaat erom dat het logo passend is voor het bedrijf. Vaak dient een bedrijfslogo meerdere doelen in één beeldmerk. Het logo moet opvallen, de juiste snaar raken – én soms een onbewuste boodschap herbergen. Een logo zal de verschillende functies van het merk moeten vertegenwoordigen. Welke van deze functies de boventoon moet voeren hangt af van een strategische keuze voor het bedrijf of product. Een subtiele (onbewuste?!) boodschap kan hierbij een handje helpen. Zoals bij de volgende merklogo’s bijvoorbeeld.
Soundcloud
Het logo van de online muziekdienst Soundcloud mixt een oranje wolk met het bekende beeld van audiogolven. Een creatieve weergave van hun online muziekdienst. Onbedoeld of bewust; door het gebruik van verticale lijnen raken ze nog een snaar. En wel een die erg functioneel kan zijn.
Zo is er onderzocht dat verticale lijnen de waarde van een product op een positieve manier kunnen beïnvloeden. Dit komt hoogstwaarschijnlijk door de onbewuste associatie die mensen hebben met opwaartse lijnen. Bijvoorbeeld positieve cijfers op de beurs, groeiende planten en de uitspraak ‘omhoog klimmen op de sociale ladder’. Er wordt gedacht dat de verticale lijnen in het Soundcloud-logo bijgedragen hebben aan het succes van de online muziekdienst in de afgelopen jaren.
Heineken
Het exportproduct van Hollandse bodem bevat een “special effect” om op te vallen tussen de vele andere biermerken. Mocht het je nog niet opgevallen zijn, het gaat om de draai in de letter “e”. Door de draai zou de letter de associatie wekken van een glimlach en de klant een bijzonder goed gevoel geven. Sommigen beweren zelfs dat deze gedraaide letter de reden is achter het wereldwijde succes van Heineken.
Amazon
Kent u de foto’s van de alledaagse dingen waar men een gezichtje in ziet? Ons brein heeft een bijzondere gave om ergens een gezicht in te herkennen. De gezichtjes die door ons brein opgemerkt worden zijn onbewust van invloed op ons eigen humeur. Dat is onderdeel van de tactiek van Amazon. De gele pijl van het Amazon-merklogo speelt hier op in. Het zal u misschien niet direct opvallen; de pijl vormt een perfecte glimlach. Ziet u ‘m? Het tweede effect van dit logo is vrijwel niet te missen; de pijl verwijst naar alles wat Amazon te bieden heeft, van A tot Z.
Het merklogo moet opgemerkt worden en duidelijk maken wel bedrijf de afzender is. Het moet bij de consument direct een lichtje laten branden. Toch hoeft een logo niet de exacte aard, product of werkwijze van het bedrijf in beeld te brengen. Logo’s verkrijgen hun waarde aan de hand van de kwaliteit die het bedrijf of product levert, en niet andersom. Het logo van een bedrijf is uiteindelijk het meest herkenbare onderdeel van de bedrijfsidentiteit. Bent u zich eigenlijk bewust welke identiteit uw merklogo uitstraalt?