Voor ieder (consumenten)merk is het proces dat vooraf gaat aan een aankoop enorm interessant. Met behulp van de hedendaagse kennis en techniek heeft men de laatste jaren steeds meer inzicht gekregen in de processen die zich afspelen in de hersenen van mensen. Uw merk bestaat ten slotte alleen in het hoofd van mensen. Door de hersenen wordt er namelijk een bepaalde waarde gekoppeld aan uw merk. Deze waarde is cruciaal in het aankoopproces. Neuromarketing is dan ook een vakgebied dat zeer in opkomst is, maar dit heeft u al kunnen lezen in het artikel ‘Maak kennis met neuromarketing‘. Nu wil ik de aandacht verleggen naar de ‘evoked set’ van mensen.

Wat is evoked set?
Mensen kennen een evoked set. Hierbij gaat het om een beperkt aantal merken die door de consument in overweging worden genomen bij een aankoopbeslissing. De evoked set kent tevens een ‘ranking’. Bewust of onbewust bevindt zich in de hersenen een top 2, 3 of 4 voor een specifiek product of dienst. Over het algemeen is de evoked set bij diensten kleiner dan bij producten.

Waarom belangrijk?
Zodra ik u vraag om een aantal merken op te noemen van een chocoladereep, aan welk merk denkt u dan direct? Welk merk komt als tweede bij u naar boven? En wie sluit uw top 3 af? Ik schat in dat het merk Côte d’Or ergens in uw top 3 aanwezig is. Het is één van de merken met een heldere positionering. Zoals eerder vermeld, is er in de evoked set slechts plaats voor een beperkt aantal merken. Maar er bestaan veel meer merken chocoladerepen. Milka, Kinder, Verkade, Ritter sport én de diverse huismerken zijn slechts enkele voorbeelden. Uiteindelijk draait het erom welke chocoladereep uw voorkeur geniet? Zoals u begrijpt is het dus zaak om als merk een hoge positie in de evoked set van mensen te bemachtigen. Indien dit niet het geval is, zal de kans tot aankoop van uw product of dienst nihil zijn.

Hoe?
Om aanwezig te zijn in de evoked set van mensen zijn twee aspecten van essentieel belang: de positionering en de marketingcommunicatie. De positionering geeft uw merk een overtuigende en unieke waarde aan uw product of dienst. Een waarde waarmee een merk zich onderscheidt ten opzichte van alle andere merken. Deze wordt gebaseerd op de typische kenmerken en eigenschappen van de organisatie. Vervolgens dient men dit via een uitstekende marketingcommunicatie kenbaar te maken bij uw klanten en prospects. Dit, zodat zij een heldere waarde kunnen koppelen aan uw merk. Zodra de consument zich hier in herkent, zal uw merk gegarandeerd de nummer 1 positie in de evoked set van uw dienst of product bezetten! Javier Guzman weet dit kort en krachtig uit te leggen in de onderstaande video.