De hedendaagse consument wordt dagelijks aan een enorme hoeveelheid reclameprikkels blootgesteld. Dit blootstellen aan prikkels wil niet zeggen dat de consument deze ook allemaal waarneemt. Men stelt zich doorgaans open voor die informatie die bij de persoonlijke interesse past en waarvan men denkt er iets mee te kunnen doen. Dit gebeurt bewust en onbewust.

Als de consument een reclameboodschap waarneemt van een product waar hij interesse in heeft, wil het niet zeggen dat hij de boodschap ook daadwerkelijk opslaat. Van alles dat wordt waargenomen, onthoudt men maar een beperkt deel in het langetermijngeheugen. Een consument laat zich namelijk niet alleen leiden door zijn daadwerkelijke behoeften, maar ook door wat hij als echt waardevol beschouwt. De boodschap moet dus passen bij de ontvanger, een goed gevoel oproepen of als bijzonder ervaren worden. Nogmaals; om een blijvende indruk achter te laten dient de boodschap dus waardevol te zijn in de ogen van de ontvanger. Maar wat vindt de ontvanger nu belangrijk? Wat vinden uw klant en prospect nu echt betekenisvol? En weet u dat wel zo zeker? Heeft u het plaatje zelf voor hen ingekleurd, of met hen? Het verschil is evident, zeker in een tijd waarin de consument veranderlijk en grillig is.

Neem de moeite om uw (potentiële) klant écht te leren kennen. Monitor doorlopend de interesses en motivatoren. Vraag, leer en anticipeer. Wat de consument vandaag belangrijk vindt, kan morgen alweer veranderd zijn. Continu aandacht voor de (potentiële) klant, weten wat hem drijft en hoe hij iets ervaart kan doorslaggevend zijn voor uw succes. Doorlopend markt- en klantonderzoek helpt u hierbij. Wellicht kan daar zelfs uw internetsite een rol bij vervullen.

Meer weten over markt- en klantonderzoek? Bel of mail gerust.