Google heeft onlangs haar algoritme aangepast, waardoor websites die geoptimaliseerd zijn voor smartphone en tablet beter geïndexeerd worden én dus hoger scoren dan websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Als u nog geen website hebt die voor mobiele apparaten is geoptimaliseerd, doet u er dus verstandig aan dit tot één van uw hoogste prioriteiten te maken! Websites dienen zelfs tegenwoordig als eerste ontworpen te worden voor de mobiele apparaten, waarna deze vervolgens geschaald kunnen worden naar een versie voor grotere schermen.
Naast de bovengenoemde ontwikkeling neemt het belang van semantisch zoeken toe. Het betreft een zoekmethode waarbij de zoekmachine het antwoord geeft op vragen. Daarom is het ook noodzakelijk om kritisch naar uw content te kijken en deze duidelijk te structureren. Een andere nieuwe feature is het tonen van afbeeldingen bij bepaalde (mobiele) zoekopdrachten. Flinke veranderingen dus. En daar houdt het niet mee op…
Voorheen kon het interessant zijn om veel links naar derden te hebben en visa versa. Door deze update is dit echter niet meer vanzelfsprekend. De bouncerate van uw website wordt nu namelijk ook meegenomen. Hierdoor is het belangrijk dat deze zogenaamde backlinks ook op een relevante pagina uitkomen. Google plus zal een steeds belangrijkere rol in gaan nemen als het gaat om SEO ranking. Het is raadzaam om een Google plus account aan te maken en dit te koppelen met berichten die u schrijft op uw website. Op deze manier legt u een zogenaamde auteurschap van uw content aan. Via Google plus is het mogelijk om hiervoor +1 (likes van Google) te ontvangen van uw bezoekers. Hoewel dat op dit moment nog geen meerwaarde heeft, zal dit in de toekomst zeker een rol gaan spelen.
Zorg dat u voorop blijft lopen. Want de komende tijd gaan de posities in de zoekmachines flink veranderen.