De afgelopen jaren hielden velen hun hart vast als het ging over de toekomst van de winkel. De winkel zou uiteindelijk volledig uit het straatbeeld verdwijnen, de webshop zou onverminderd terrein winnen. Inmiddels weten we beter. De winkel houdt onverminderd bestaansrecht, iets dat niet voor veel webshops geldt.

Het klopt dat het winkelbestand in Nederland gereduceerd is. De afgelopen jaren, dus in de crisistijd, is om en nabij de 9 procent van de winkels leeg komen te staan. Het verschilt nogal per regio. In onze regio (’s-Hertogenbosch) staat er relatief weinig leeg, en in 2015 is de leegstand juist verder teruggedrongen. Die 9% is niet niks, maar van compleet lege winkelstraten is geenszins sprake. Kijken we naar webshops, dan zien we dat slechts zo’n 5% rendeert. We kunnen dus stellen dat maar een kleine minderheid van de webshops continuïteit weet te realiseren. Zelfs webshops als Wehkamp, Bol.com en Zalando Nederland maken volgens de berichten verlies. Flink verlies zelfs. Al jarenlang. Waar we oorspronkelijk dachten dat juist zij vlot zwarte cijfers zouden schrijven vanwege lage personeels- en vestigingskosten, daar zien we dat de logistieke kosten ‘de pan uitrijzen’. Het gaat daarbij niet alleen om bezorgkosten, maar zeker ook de retourzendingen lopen flink in de papieren. Er wordt gezegd dat Zalando tot wel 70% retouren ontvangt. Dat betekent een hele operatie op zich, met alle kosten van dien.

Retailsucces vraagt tegenwoordig om een goede, doordachte combinatie tussen de winkel en online activiteiten. Er zijn veel sectoren waarbij de oriëntatie van prospects nagenoeg geheel via internet verloopt, terwijl het koopmoment in de winkel plaatsvindt. Het omgekeerde én combinaties komen ook voor. Het kan zelfs zo zijn dat één en dezelfde consument per keer verandert van oriëntatie- en koopproces. Anders gezegd; de winkel en online lopen tegenwoordig behoorlijk door elkaar. Dat is de nieuwe werkelijkheid. Een werkelijkheid waarbinnen alle ruimte voor de winkel bestaat. Bijvoorkeur een winkel waar herinneringen worden gecreëerd door uniciteit, storytelling en beleving. Leve de winkel!