Experts verwachten dat er eind dit jaar meer webwinkels zullen zijn dan fysieke winkels. Het is dus de laatste jaren echt hard gegaan met de toename van het aantal online stores. Ook het aantal Nederlandse online shoppers is in grote getalen toegenomen. Niet alleen in aantallen trouwens, maar ook in haar bestedingen. Voornaamste redenen zijn de flexibiliteit en het gemak. Aankopen doen, waar en wanneer het jou uitkomt. Toch worden zeker niet alle producten online gekocht. Wat is de stand van zaken anno 2015 en hoe ziet hierin de nabije toekomst eruit?

De consument van nu weegt continu de voor- en nadelen van het online shoppen en het fysiek shoppen tegen elkaar af. Op termijn zullen de grenzen tussen beide helemaal vervagen, maar zover is het nog niet. Zo vormen factoren als persoonlijke klantrelatie én een onderscheidende belevingswereld nog onverminderd unieke kenmerken voor de fysieke winkel. De meeste consumenten stappen echter nauwelijks nog zomaar een winkel binnen. Ze doen eerst online research, en vaak flink ook. Voorafgaand aan de aankoop zijn ze zodoende expert van het product in kwestie. De verkoper in de fysieke winkel kan dan inhoudelijk nog maar weinig tot geen meerwaarde leveren. De consument laat zich vervolgens maar zeer beperkt beïnvloeden tijdens zijn aankoopproces.

Vakanties, vliegreizen en festivaltickets zijn voorbeelden van aankopen die massaal hun eigen weg vinden op internet, zonder (inter)actieve tussenkomst van de aanbieder. Niet alle producten en diensten zijn even populair op de onlinemarkt. Zo geeft de consument aan grote aankopen toch echt liever in een fysieke winkel te doen. Zien, voelen, ervaren… bij grote(re) investeringen gaat dan toch onverminderd de voorkeur uit naar de winkel in de regio. Aan die behoefte lijkt voorlopig geen einde te komen. De contouren voor de retail van de nabije toekomst lijken hiermee steeds duidelijker te worden.

Meer weten over dit onderwerp? Neem dan gerust eens contact op met DailyBrand.