Mede onder invloed van nieuwe technologie, de digitalisering en de trend dat iedereen binnen een organisatie communiceert, verandert het communicatievak. Deze veranderingen zijn bepaald niet gering qua betekenis. Grote organisaties hebben zelfs intussen hun communicatieafdelingen al voor een flink deel ontmanteld. De trend van intern communiceren door iedereen, in plaats van extern communiceren door enkelen, zet namelijk onverminderd door. Hiertoe zijn er onder andere al veelvuldig digitale
platforms voor medewerkers opgezet.

Open organisaties laten hun medewerkers het echte verhaal delen en uitdragen. Dat is eerlijk, authentiek, geloofwaardig en uiterst relevant. De tijd van een ‘dun laagje plastic’ is aan het verdwijnen. Stakeholders nemen partijen de maat op basis van het echte verhaal. Een verhaal dat moet beklijven en verbinden. Een verhaal waar men graag deel van uit wil maken. Een verhaal zonder opschmuck, maar in de kern gewoon goed en inspirerend. Natuurlijk ook een verhaal dat samenhang kent, zich bij voorkeur helder laat duiden, en dat doorlopend en organisch onderhouden wordt. Onderhouden zodat het meegroeit met de organisatie en de tijd waarin wij leven. Ja, het communicatievak verandert. In dit geval is de verandering zeker een verbetering, want ‘echt’ wint het van ‘nep. Leve het communicatievak!