Google +1 buttonHet zal u niet ontgaan zijn, maar Google is een nieuw sociaalnetwerk gestart. Na twee pogingen met Google Buzz en Google Wave komt de internetgigant met Google+. Geldt ook op internet de regel, drie keer is scheepsrecht? Graag deel ik mijn eerste indrukken met u in dit artikel.

Het is alweer twee weken geleden dat mijn timeline van Twitter gevuld werd met verzoeken tot inventaties voor Google+. Allereerst moest ik er enorm om lachen. Een aantal mensen leek te smeken om een uitnodiging. Uiteindelijk heb ik zelf ook maar eens de stoute schoenen aangetrokken. En via Twitter, wel met een ‘direct message’, ook om een inventatie gevraagd. Ten slotte was een uitnodiging op dat moment de enige manier om gebruik te kunnen maken van dit nieuwe sociaalnetwerk. Door deze exclusiviteit is Google+ heel snel een hype geworden. Een groot aantal mensen wilde deel uitmaken van deze exclusieve groep testers. Vanaf nu is het mogelijk om uzelf gewoon aan te melden met uw Google account.

Eerder probeerde Google een samenwerking aan te gaan met Facebook. Nadat dit mislukte, is het voor Google zaak geworden om de data die Facebook bezit eigenhandig te bemachtigen. Dit is namelijk essentieel voor de toekomst van Google. Met behulp van data, zoals die van Facebook, kan Google zoekresultaten personaliseren. Dit resulteert in nog betere zoekresultaten. Een belangrijk onderdeel hiervan zijn de +1 buttons. De Google variant van Facebooks ‘Like’ button.

Nu even iets over het gebruik van Google+. Wat direct opvalt, zodra men zich heeft aangemeld, is de intergratie. Het social netwerk is naast andere diensten van Google (zoals Gmail, Documents, Agenda, etc.), te vinden in de Google balk. Men schakelt zo eenvoudig over van de ene naar de andere dienst. Ook zien zij direct wanneer er een nieuwe update binnen het netwerk is geplaatst. Dit kan als zowel prettig als vervelend ervaren worden. Niet iedereen heeft hier namelijk behoefte aan tijdens het werk.

Het profiel op Google is in wezen niet veel anders dan die van andere netwerksites. Een profiel kan foto’s, video’s, updates en informatie over uzelf bevatten. Daarnaast kan men inzicht krijgen in uw +1’s. Op deze pagina van uw profiel ziet men wat u leuk vindt. Net zoals Twitter draait Google+ om de updates. Een ander vergelijking met Twitter kan gemaakt worden met het volgbeleid. Men kan u volgen, maar u bepaalt zelf of u deze persoon terugvolgt. Het werkt dus niet op basis van relaties, zoals bij LinkedIn en Facebook.

Google+ kenmerkt zich met ‘Circles’. Iets dat naar mijn mening echte meerwaarde biedt ten opzichte van andere sociale netwerken. Met Circles kan men mensen indelen in verschillende kringen. Standaard bezit u de kringen: vrienden, familie, kennissen en volgen. Andere kringen kunnen eenvoudig door uzelf aangemaakt worden, bijvoorbeeld kringen als: buren, teamgenoten en klasgenoten. U houdt zo eenvoudig de controle op wat men te zien krijgt. Per update kunt u aangeven voor welke kringen uw bericht zichtbaar is. Zo kan men bijvoorbeeld foto’s van een avondje stappen gerust online publiceren. Collega’s en familie krijgen deze foto’s enkel te zien zodra hier toestemming voor verleend is. U houdt zo meer controle over uw privacy. Met Facebook is dit echter ook mogelijk, alleen gebruikt bijna niemand deze functie. Waarschijnlijk omdat men het niet weet en/of omdat het deze functie op Facebook te omslachtig is. Google Circles werkt een stuk eenvoudiger.

Naast Circles kent Google+ features als Sparks en Hangouts. Met Sparks, kan men nieuwsonderwerpen volgen op basis van uw interesses. Hangouts biedt videogesprekken gesprekken aan als toevoeging op de chatfunctie. Iets dat Facebook met de samenwerking van Skype ook op korte termijn gaat lanceren. Google+ is nog te gebruiken als bèta, waardoor bedrijven vooralsnog geen account kunnen/mogen aanmaken. Google geeft aan hiermee bezig te zijn. De zakelijke profielen zouden volgens hen gekoppeld kunnen worden aan Google analytics en AdWords.

Google+ lijkt met 9,5 miljoen leden goed op weg te zijn. Ondanks deze snelle groei en de mogelijkheid om updates te scheiden, twijfel ik nog of men hier daadwerkelijk intensief mee aan de slag zal gaan. Uiteindelijk bepalen we niet zelf om over te stappen, maar ons netwerk. Dus… wat gaan we doen? Gaan we met z’n alle gebruik maken van Google+? En wat doen we vervolgens met de huidige sociaalnetwerken? Vooralsnog gebruik ik voornamelijk mijn Facebookaccount. Ondertussen wacht ik geduldig of mijn netwerk zich massaal gaat aanmelden op Google+. Het krijgt van mij nu al een +1, maar ik verwacht nog veel meer in de toekomst! Wat is uw visie op Google+?