Doe maar gewoon… De ‘normaal’ trend zie je al even voorbij komen in diverse disciplines. In de mode het best bekend als ‘normcore’. Kledingstukken die er heel normaal uitzien, een gewone sweater, een ouderwets ruimvallend shirt, mom jeans, witte gympen. Populair bij diegene die het wel even hebben gehad met trends. Terug naar de basis. Zonder toeters en bellen.

Ook in vormgeversland is de normaal trend al langer een feit, hier onder de noemer ‘flat design’. Eerder haalden we allerlei trucs uit om een tweedimensionaal ontwerp haast driedimensionaal te laten lijken. In plaats daarvan gaan we nu terug naar de basis; een ruime opzet, veel witruimte, heldere kleuren, aandacht voor typografie en gebruik van iconen. Geen afleiding door allerlei effecten als schaduw, glans en 3D effecten. Eenvoudig en overzichtelijk. Veel aandacht voor functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Ruimte om vooral de inhoud ofwel de boodschap te laten schitteren.

Normaal dus. Ik hoor u denken, moet ik ook mee met deze trend? Een trend zegt iets over een tijdsbeeld en er is iets voor te zeggen om bij de tijd te zijn. Zeker als iets de nieuwe standaard lijkt te worden. Maar of u nu een normale jas kiest of een bijzondere, de jas moet vooral bij u passen. Zoals een ontwerp naadloos de identiteit van uw onderneming hoort uit te dragen. Realiseer en voldoe aan de verwachtingen. De juiste (onderscheidende, geloofwaardige en relevante) boodschap overbrengen blijft het belangrijkste. Gewoon? Gewoon jezelf zijn!