In het nieuwe jaar verschijnen er meestal talloze blogs over wat de trends en verwachtingen zijn voor in het komend jaar. Het jaar 2020 was een bizar jaar en als we één ding geleerd hebben is het dat we écht niets kunnen voorspellen. En dat gaan wij dus ook mooi niet doen. We vertellen je niet wat 2021 ons mogelijk gaat brengen, maar we kunnen je wél vertellen wat jouw merk of bedrijf nodig heeft om succesvoller te worden of te blijven. En daar heb je uiteindelijk veel meer aan, toch?
Doelgerichtheid
Deze is heel belangrijk. Misschien zelfs wel het meest belangrijk. Merken en bedrijven die weten waarom en voor wie ze bestaan en wat ze te bieden hebben én voor wie ze in het leven zijn geroepen, hebben een sterkere positie. Dat is best logisch.
Deze merken of bedrijven hebben de ‘’waarom’’ vraag centraal staan. En dat is exact de vraag die je moet stellen bij eigenlijk alles wat je als merk of bedrijf doet. Door een positionering die helemaal aansluit bij de (kern)waarden van jouw bedrijf of merk, bouw je een sterk verhaal op. Bovendien zien we dat het vertrouwen van consumenten toeneemt in bedrijven of merken waar ze laten zien dat ze een positieve bijdrage leveren aan maatschappij en/of milieu. Jouw merkverhaal is dé manier om dit op de juiste manier naar buiten te brengen en te laten zien wat jouw missie is en hoe je daar als merk of bedrijf naar handelt.
Verbinding en flexibiliteit
Een goed verhaal en daarmee een sterke positionering is vaak heel functioneel, maar beantwoordt niet altijd de emotionele behoefte van de klant. De enige manier waarop je hier beter op in kunt spelen is door écht te begrijpen voor wie je je verhaal schrijft. De beste manier om je doelgroep beter te leren kennen is door simpelweg te luisteren. Door open te staan voor reflectie – positief en ook negatief – van jouw klanten, zal je merkverhaal uiteindelijk veel beter aansluiten en dus ook meer opleveren.
Naast een sterke positionering is flexibiliteit ook een must. Zeker na afgelopen jaar hebben we gezien hoe belangrijk het is om op actuele ontwikkelingen in te kunnen spelen. Durf dus ook ruimte te maken om te bekijken wat er allemaal om je heen gebeurt, wat je ziet, wat je stoort, wat je opvalt en wat misschien beter kan… En speel daarop in!
Authenciteit
Al het bovenstaande heeft alleen zin als je daadwerkelijk trouw blijft aan de betekenis van jouw merk of bedrijf. Dus voordat jij begint aan je (nieuwe) huisstijl, website, social media berichten en/of (merk)verhaal, zorg er eerst voor dat de basis op orde is. Daar ligt voor veel merken en bedrijven nog heel wat werk. Je doelgroep en klanten écht kennen, om vervolgens een goed verhaal te vertellen. Het klinkt zo voor de hand liggend en toch wordt deze belangrijke stap vaak overgeslagen. Veel marketeers zijn er niet voor opgeleid of er wordt niet voldoende tijd aan besteed. Zonde!
Een lang verhaal kort
Succes start vanuit het DNA van je merk of bedrijf. Zodra je concreet hebt wie jij als merk of bedrijf bent en wat je voor deze wereld wil betekenen, kun je gaan bepalen wie jouw doelgroep is en wat zij nou écht willen. Wat zijn hun dromen en angsten? Veel bedrijven willen er nog steeds voor iedereen zijn, maar iedereen is niemand. En dat wordt vaak niet beseft. Maak een keuze!
Kom jij na het lezen van deze blog tot het besef dat jouw merk of bedrijf nog verder het diepe in moet? En kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan gauw contact op via info@dailybrand.nl en we kijken graag samen met jou naar wat de mogelijkheden zijn om jouw merk of bedrijf (nog) succesvoller te maken!