Apple gaat de strijd aan met Samsung en lanceert een goedkopere versie van de iPhone 5. In één weekend verkoopt Apple maar liefst 9 miljoen iPhones, een nieuw record. Een zeer goede score en toch zijn niet alle analisten het eens met die conclusie. Waarom niet?
Apple heeft zich in de loop der jaren, dankzij Steve Jobs, uitgebreid tot een van de machtigste merken. Hij was Apple en nam je mee naar het waarom van Apple, verraste de wereld met anders denken. Wie kent het niet: “think different”. Hij was de verbindende factor tussen het merk en haar volgers. Helaas is Steve Jobs er niet meer. Blijft Apple een kampioen in het maken iPhones of gaan ze de markten weer verbazen met revolutionaire ideeën die mensen gek maken van enthousiasme? Geruchten gaan dat Apple Tesla zou moeten kopen en zo zou toetreden tot de automotivemarkt. Het zou zeker weer “out of the box” zijn, iets wat we nu ook echt van het merk verwachten.
Een merk verdient constante aandacht. Situaties veranderen nu eenmaal. De omgeving verandert, de markt verandert, de consument verandert, je bedrijf verandert. We leven in een snelle tijd wat betekent dat je snel een hit kunt zijn, maar ook net zo snel weer verdwenen kunt zijn. Even niet opletten en je mist de trein. Bekende voorbeelden zijn bijvoorbeeld Nokia en BlackBerry, eens marktleider en nu overgenomen of flink in waarde gedaald. Zelfs Sony beleeft momenteel een zware tijd. Op tal van terreinen sluiten ze niet meer aan bij het publiek. Daar waar ze eerst zo succesvol in waren, spelen ze nu niet meer mee.
Onze passie is positioneren. Bij positioneren gaat het om het verwezenlijken van een mentale plaats, oftewel een plek in het hoofd van mensen. Het kenmerk van een goed concept is dat het onderscheidend, geloofwaardig en relevant is. Dat is de essentie van positioneren; het claimen van een domein. Al deze bedrijven hebben dat zeer succesvol gedaan en toch is er ergens iets, tijdens de rit, misgegaan. Het gebeurt dus niet alleen bij de kleinere bedrijven, maar ook zeer grote bedrijven overkomt het met alle gevolgen van dien. Blijf daarom alert, zit je nog op de juiste koers? Geef je merk constant de aandacht die het verdient. Alleen zo behoud je de voorsprong, crisis of geen crisis.
Good selling