Het zal u niet ontgaan zijn dat supermarktketen Jumbo alle aandelen van C1000 heeft overgenomen. Hierdoor is zij de nieuwe eigenaar geworden van de 400 filialen. De van oorsprong Tilburgse supermarktketen is bezig met een flinke opmars. De eerste Jumbo supermarkt werd geopend in 1979. Ruim dertig jaar later is zij op de Albert Heijn na, de grootste supermarktketen. Laten we de positionering van deze supermarktketens eens onder de loep nemen.

Het afgelopen decennium is een zeer turbulente periode geweest in de supermarktbranche. Niet alleen vanwege allerlei overnames, maar ook door de verschuivingen in de markt. De economische achteruitgang vanaf 2001 is een belangrijke oorzaak hiervan. Die ontwikkeling heeft samen met de groei van het aantal vestigingen én de grotere mobiliteit ertoe geleid dat de klantloyaliteit is afgenomen. Een deel van de consumenten is zelfs boodschappen gaan doen bij meerdere supermarkten.

Uit angst om klanten te verliezen is marktleider Albert Heijn in 2001 begonnen met het verlagen van de prijzen. Andere supermarkten zijn hierin meegegaan waardoor een ware prijzenoorlog is ontstaan. Albert Heijn wil dankzij de prijsverlaging de middenpositie bereiken. En dat heeft invloed op de positionering van de supermarktketen. Albert Heijn, die geroemd werd om de uitstekende service en haar complete assortiment, stond niet bepaald bekend als voordelig. De prijsverlagingen hebben als consequentie dat het serviceniveau enigszins onder druk is komen te staan, maar is nog altijd hoogstaand. Voor Albert Heijn is het niet eenvoudig (geweest) om haar imago te veranderen.

Jumbo is meegegaan met de prijsverlagingen, maar heeft desondanks de servicegraad verhoogd en het assortiment vergroot. Zo biedt Jumbo, net als de Albert Heijn, inmiddels een ruime keus in zowel kwaliteit als prijs. Om de uitstekende service te onderstrepen belooft de Jumbo haar klanten dat zij de boodschappen kosteloos mee kan nemen zodra zij als vierde klant in de rij voor de kassa staan. Bovendien tracht Jumbo in te spelen op de gezondheid van consumenten.

Ook de C1000 is betaalbaar, maar heeft een duidelijk lagere servicegraad dan Albert Heijn en Jumbo. Zij richt zich meer op efficiëntie. Door middel van een efficiënte indeling kan de klant snel haar boodschappen verzamelen. En met de voordeelstraat hoeft deze geen aanbieding te missen.

De verschillen tussen de diverse supermarkten zijn dus de laatste jaren steeds kleiner geworden. De verschillen bevinden zich nog louter in de details. De prijsverlagingen die plaats hebben gevonden, gaan zover dat enkele producten zelfs onder de kostprijs worden verkocht. Dit resulteert in een ongezonde concurrentiestrijd. Grote supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo zullen uiteindelijk ongetwijfeld dankzij schaalvoordeel aan het langste eind trekken.