Shirt met bedrijfsnaamSuccesvolle spitsen van Ajax staan altijd in de belangstelling van topclubs in Europa. Nu zou het een rare situatie opleveren als een Ajax-spits die van team verandert, laten we zeggen dat hij naar Liverpool gaat, dat alleen doet als hij ook daar zijn Ajax-shirt mag aanhouden. Tijdens de wedstrijd, wel te verstaan! Omdat hij dat bijvoorbeeld zo mooi vindt, omdat het lekker zit of omdat hij er al zo lang in voetbalt dat hij niet anders kan. Voetballers zijn nogal bijgelovig, schijnt.

Individualisering
Toch gebeurt het bovenstaande in Nederland vaker dan je denkt, op de zakelijke speelvelden wel te verstaan. Dat medewerkers van bedrijf A naar B gaan en hetzelfde werk doen, op dezelfde manier, dat dezelfde gewoontes en dezelfde kledingrepresentatie. Alleen de naam op de salarisstrook lijkt gewijzigd. De toenemende maatschappelijke individualisering heeft dus ook al een grote invloed op de werkomgeving, waarvan we weten dat deze juist succesvol is door het collectieve karakter. Hierdoor ontstaan ook de splinters waar klanten zich flink aan kunnen prikken. In de meeste winkels moet je actief aan de slag om een winkelbediende te herkennen. Of wachtende in de lobby van het bedrijf, zie je inkopers met leveranciers praten en kan je nauwelijks het onderscheid maken wie nu wie is Beiden in spijkerbroek, mouwshemden opgestroopt en ze gedragen zich zo informeel als ware zij in clubhuis van de lokael voetbalvereniging. Over het gedrag van de medewerkers ligt veelal een grijze mist die van alles een eenheidsworst maakt. Als je je dan ook niet wezenlijk onderscheidt met je product, kan de klant zeker geen keuze maken.

Jij bent het merk
Blijven trainers en marketeers zich onverminderd druk maken om het merk in als zijn geledingen tot volwassenheid te brengen, terwijl aan de voorzijde dit gedrag geduld wordt? Naar de overtuiging van Pim Ruigrok van DailyResult, verkoopverbeteraars, wel. “ Ook al worden wij met pek en veren weggedragen, wij blijven stellen dat het succes van een bedrijf zich bevindt in collectieve slagkracht en herkenbaarheid Jij bent het merk! Thuis mag je een individu zijn, op je werk ben je onderdeel van een team en van een merk. Doe uit dat oude shirt en doe het shirt aan waar jouw bedrijfsnaam op staan. Wees er trots op!”

Uniek collectief
Tot slot heeft Pim Ruigrok nog een ander advies; “Bedenk met elkaar een salesaanpak die past bij de DNA van uw merk en/of bedrijf, en die vooral anders is dan de concurrentie. Sterke merken bestaan bij de kracht van het uniek collectief! Merkwaardig gedrag heet dat. Meer weten?: www.dailyresult.nl