Niet iedereen is een schrijver. Zij die niet bepaald verwachten dat hun werk het volgende best verkopende boek is, zullen waarschijnlijk niet snel een bedrijfsblog opstellen. Toch is bloggen tegenwoordig heel belangrijk! Onderzoek toont namelijk aan dat bloggen onder andere een heel grote belangrijk bijdrage kan leveren aan de online vindbaarheid, dankzij zoekmachine optimalisatie. Ondanks deze wetenschap; voor velen onder ons blijft het lastig om een blog te schrijven. Tot deze categorie behoor ikzelf ook. Het begint al met het vaststellen van het onderwerp. Stel mezelf keer op keer de vraag; zit de lezer hier wel op te wachten? Interesseert dit de lezers nu?

Herkent u dit dilemma? Het kan moeilijk zijn om bepaalde mensen uit hun schulp te laten komen. Inmiddels uit ervaring weet ik dat er verschillende mogelijkheden bestaan om uzelf of uw teamleden te verleiden tot het schrijven van een blog. Hieronder treft u drie concrete aanbevelingen aan.

Voorzie elkaar van mogelijke ideeën

Als uw teamlid terughoudend lijkt te zijn, kan het zijn doordat hij/zij niet bedacht krijgt wat een zinvolle blog zal zijn. Reik een handjevol onderwerpen aan om richting te geven. Waarschijnlijk inspireert het om ook zelf tot mogelijkheden te komen. Ga vervolgens samen aan tafel zitten en brainstorm over mogelijke blog ideeën. Zo kunt u de gedachten stroomlijnen totdat een definitieve oplossing gevonden is.

Creëer een blogtemplate

Als iemand niet weet waar te beginnen, dan is het een idee om een template te maken die als leidraad dient bij het schrijven van een blog. In dit template geef je aan waar de intro, argumenten en conclusie dienen te komen. Het lijkt wellicht wat strikt en formeel, maar het begin tot eind duidelijk voor ogen hebben zal twijfelende werknemers geruststellen bij het schrijven van een blog.

Het opstellen van een aantal opdrachten

Presenteer het bloggen als een inspirerend spel. Stel bepaalde doelen en verbind er eventueel een beloning aan. Denk aan een cadeaukaart voor de werknemer die als eerste de doelen heeft bereikt.

Ziet u ook de voordelen van bloggen en wenst u begeleiding? Neem dan vrijblijvend contact op met DailyBrand via info@dailybrand.nl.