We kijken vooruit én houden vast

Wat is doelgroep analyse?

Wie is voor mijn organisatie en/ of merk belangrijk? Bij wie kan ik met mijn product, dienst, oplossing het meeste succes verwezenlijken? Wat voor behoeften heeft deze groep? Welke groep is op de langere het meest aantrekkelijk om op te focussen? Is dat dezelfde groep als die voor de korte termijn het meest aantrekkelijk is? Deze en andere belangrijke vragen spelen bij de doelgroep analyse. Die informatie is relevant voor de positionering van jouw onderneming/ merk, strategische beslissingen en/ of communicatieplan. Via deskresearch en/ of veldonderzoek kun je de antwoorden verkrijgen.

Hoe stel ik de customer journey vast?

Op de geschetste wijze kun je ook inzicht krijgen in de problemen, bezwaren of weerstanden die de doelgroep ervaart. Een doelgroep analyse zorgt er bovendien voor dat je de customer journey in kaart kunt brengen. Alle verkregen inzichten leidt er uiteindelijk toe dat je een goed persona (karakterisering van een bepaald type gebruiker) kunt opstellen. Daardoor kun je efficiëntere en succesvollere marketing campagnes ontwikkelen en uitvoeren.