Search Engine MarketingZoekmachinemarketing bestaat uit Search Engine Optimalisation (SEO), Search Engine Advertising (SEA) en Search Engine Positioning (SEP). SEO is onbetaalde zoekmachinemarketing en SEA is betaalde zoekmachinemarketing.

SEO
Search Engine Optimalisation zijn alle activiteiten die zorgen voor een hogere ranking bij zoekmachines. Deze ranking wordt bepaald aan de hand van verschillende zoektechnieken van de zoekmachines. De zoektechnieken veranderen continu. Dit maakt het vak heel dynamisch, een SEO-specialist moet voortdurend op de hoogte blijven van de laatste technieken om te begrijpen hoe websites worden geïndexeerd. Elke zoekmachine heeft z’n eigen methode. In Nederland is Google met 93% van het marktaandeel de belangrijkste.

SEA
Zoals in de inleiding al staat geschreven is Search Engine Advertising een betaalde vorm van zoekmachinemarketing. Deze inkomsten zijn de belangrijkste inkomsten van zoekmachines. Zoals de naam al doet vermoeden is SEA het adverteren bij zoekmachines. Advertenties kunnen onder andere worden geplaatst op basis van ‘Pay Per Click’. De kosten van deze advertenties gaat per klik. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van de zoekwoorden en de positie. Andere betaalmethodes zijn ‘Pay Per Sale’, ‘Pay Per Lead’ en ‘Pay Per View’.

SEP
Search Engine Positioning zorgt voor een verbeterde zichtbaarheid van de website in zoekmachines. SEP betreft ook de positionering van de website en hoe deze vermeld wordt.

Zoekmachinemarketing, Search Engine Marketing (SEM), bestaat dus uit 3 verschillende onderdelen. Binnenkort publiceert DailyBrand een blog waarin we de ‘do’s en don’ts’ behandelen voor Search Engine Optimalisation.