Het stof is neergedaald. De crisis ligt bijna achter ons. Er is een nieuwe werkelijkheid ontstaan. Wie zijn de winnaars van deze nieuwe tijd? Wie doen het opvallend goed?

Tot de succesvolle ondernemingen van deze tijd behoren opvallend veel partijen die zelf (nagenoeg) niets hebben, maar volop faciliteren. Kijk naar Facebook. Ze hebben geen eigen content, maar bieden louter een basisplatform waarbij de gebruikers zelf tekst en beeldmateriaal ‘meebrengen’. En wat te denken van Uber? Uber heeft zelf geen auto’s in haar bezit. Zij regelt ‘slechts’ dat autobezitters en mensen die vervoerd willen worden elkaar weten te vinden. Alibaba, en dichter bij huis Marktplaats, zijn ook al mooie voorbeelden van deze tijd; ze brengen online vraag en aanbod samen zonder zelf over producten en materialen te beschikken. Het is hetzelfde verhaal als bij Booking.com en Airbnb; faciliteren is het product. In een tijd waarin de consument zelf in control wil zijn, dankzij de smartphone altijd en overal ‘connected’ is, én waarbij het prijsbewustzijn enorm is, gedijen de faciliterende concepten optimaal. Welkom in de nieuwe economie!