Niets is moeilijker dan dingen eenvoudig maken. Iedereen weet dat het schrijven van een korte brief een stuk moeilijker is dan het schrijven van een lange brief. We hebben allemaal de neiging om onze verhalen zo uitgebreid en gedetailleerd mogelijk te vertellen. Net zoals onze innerlijke verkoper het liefst zoveel mogelijk redenen noemt om voor ons merk of bedrijf te kiezen. Helaas is dat dan ook meteen de reden dat mensen hun aandacht verliezen. Door te veel informatie verdwijnt de kracht van je boodschap en het is nou eenmaal een feit dat ons brein korte en eenvoudige boodschappen sneller opneemt en onthoudt. Eenvoud is dus een cruciaal element bij het sterk positioneren van jouw merk of bedrijf.

Wat niet eenvoudig is, wordt niet begrepen

En wat niet begrepen wordt, wordt niet gedaan. Dat klinkt best logisch. Einstein zei ooit; ‘’Wanneer je iets niet eenvoudig kunt uitleggen, begrijp je het niet goed genoeg.’’ En in de tijd dat Einstein leefde hadden we nog lang niet zoveel data tot onze beschikking als nu. We hoeven maar een onderwerp op Google in te typen en boem… we hebben toegang tot een bijna oneindige datastroom.

Maar… niet al deze data is relevant voor onze vraagstelling. Alles lezen gaan we natuurlijk niet doen. Dat is veel te veel. We gaan dus filteren. Welke informatie is belangrijk en welke niet? Klinkt vrij simpel, toch? En zo werkt het dus ook met effectieve marketingcampagnes. Juist in een tijd dat we overspoeld worden met informatie en reclames is een eenvoudige en relevante boodschap essentieel.

Het waarom?

De eerste en belangrijkste stap naar eenvoud is teruggaan naar het waarom.  ‘Waarom’ gaat over waar je in gelooft en wat je drijft in het doen van de dingen die je doet. Daarnaast zien we dat steeds meer mensen een product of dienst afnemen vanwege de achterliggende ‘’waarom’’ van het merk of bedrijf en niet vanwege de ‘’wat’’. Mensen willen meer dan dat, ze willen inspiratie, bezieling. Veel bedrijven zetten nog steeds in op de harde USP’s (de wat), terwijl inmiddels blijkt dat juist de zachtere elementen, zoals gevoel en emotie, een gedragsverandering bepalen.

Het is tijd voor verandering

Je weet wat jouw bedrijf of merk doet en wat het uitstraalt. Maar weet je ook waarom? Misschien heb je je door het lezen van deze blog beseft dat nog niet alle belangrijke vraagstukken beantwoord zijn? Dat het tijd is voor verandering? Dat jouw bedrijf of merk toe is aan een frisse blik en betere (her)positionering? Wij houden ons daar dagelijks mee bezig en denken graag met je mee. Pak gauw je telefoon en bel naar 073 6101044 voor het maken van een inspirerende afspraak. Zo eenvoudig kan het zijn!