We zijn alweer op de helft van 2013 en één ding is duidelijk; veel bedrijven hebben het momenteel erg moeilijk. Een veel gehoorde opmerking is dan dat men de klant “nog meer” centraal gaat stellen in de onderneming. Nog meer? Maar wie zet anno 2013 nu wie centraal?

Via social media en review sites geeft de consument zijn of haar mening over producten en bedrijven. Ze delen hun ervaringen en beïnvloeden daarmee mogelijke kopers. Steeds meer consumenten bezoeken vergelijkings- en reviewsites en speuren het internet af naar informatie alvorens men tot aanschaf overgaat. De consument van vandaag speelt dus een steeds belangrijkere rol in dat aankoopproces. Als bedrijf heb je dan niet meer de leiding, immers zij posten hun ervaringen op het internet. In het gunstigste geval kunnen ze je maken maar ook breken. Het is dus van groot belang hier bewust van te zijn en dat ondanks al je interne inspanningen de consument dit op een hele andere manier kan ervaren en beleven.

Aangezien de consument zich eerst op het internet oriënteert, is het belangrijk dat je als bedrijf online goed vindbaar bent. En dat gaat heel wat verder dan je eigen website en je pagina op Facebook. Ook op andere plekken dient jouw merk en/of onderneming boven te komen drijven. En dan gaat het echt niet altijd alleen om de prijs! Je moet een verhaal hebben, waarom zou ik bij jou kopen?! En je verhaal moet consistent zijn in alles wat je doet, zowel online als offline.

Besteed je onvoldoende aandacht aan je online activiteiten, dan loop je een groot risico dat consumenten die op zoek waren naar jou, terechtkomen bij een concurrent. Een concurrent die wel gemakkelijk te vinden was en antwoord geeft op de vragen en een duidelijk verhaal vertelt. En dat wil je natuurlijk liever niet.