Bent u al bekend met inbound Marketing? Hierbij wordt ervan uitgegaan dat mensen bij een probleem of behoefte zelf op zoek gaan naar een oplossing, dienst of product. Inbound Marketing is er dus op gericht dat u waardevolle kennis met uw doelgroep deelt, die opgepikt wordt zodra daar behoefte aan is.
Uw doelgroep bestoken met bijvoorbeeld advertenties, is niet meer van deze tijd. Zij laat zich niet langer overtuigen door opgedrongen marketingcampagnes. Zij neemt namelijk zelf het initiatief en gaat op relevante momenten online op verkenning uit. Online vindbaarheid vormt dan ook stap één in het moderne marketingproces. Door onder andere gebruik te maken van zoekmachine-optimalisatie en Google Adwords, kunt u uw zichtbaarheid op internet flink beïnvloeden. Er moet echter heel wat meer gebeuren om uw doelgroep werkelijk te interesseren. Het vormt slechts een begin.
De belangrijke tweede stap in het proces staat in het teken van een ‘breinpositie’. Hiertoe dient u een haarfijne doelgroeporiëntatie uit te voeren. U zult werkelijk moeten achterhalen wat uw klanten en prospects (doen) bewegen. Waarom oriënteren zij zich? Waar worden zij werkelijk blij van? Hoe het oriëntatieproces te doorkruisen en met wat? Hoe echt in verbinding te komen? Waaraan dient u zelf te voldoen om die verbinding duurzaam te maken? Belangrijke vragen, waarop u adequaat kunt inspelen.
Het zal u intussen duidelijk zijn; u zult unieke content moeten creëren die volledig is afgestemd op de interesses van uw doelgroep. Zo treedt u langzaam haar belevingswereld binnen. Schep een heuse vertrouwensrelatie met de klant, een gezamenlijke denkwijze. U zult dus voortaan meer moeten investeren in customer relations, dan in direct selling. Alleen op deze wijze valt een sterke positie te behalen… en te behouden!