Meer dan ooit wil de consument uw toegevoegde waarde zien en ervaren. Dat kan van alles zijn; uitzonderlijk gemak, een enorme mentale bevrediging, een onderscheidend assortiment, een opmerkelijk lage prijs. Maar wat het ook is; het dient echt bijzonder te zijn. En als je daar dan de gemiddelde onderneming in Nederland op toetst, dan stel je al heel snel vast dat velen deze toets niet doorstaan. Hun profiel is onduidelijk, omdat ze hun toegevoegde waarde niet hebben kunnen benoemen en uitdragen.
Zoom je daar weer dieper op in, dan zie je dat bijna alle bedrijven (en merken) in het middensegment dit probleem kennen. In het streven om voor iedereen in aanmerking te komen, zijn juist zij degenen die in de gevarenzone zijn gekomen. Denk aan Blokker, de HEMA en Albert Heijn. Maar ook de meeste zelfstandige retailers kunnen aan dit lijstje toegevoegd worden.
Wat is de les die we leren van het bovenstaande? We leren dat het niet maken van keuzes ook een keuze is. Maar wel de slechtste die je kan maken. Want in het retaillandschap van nu, is ‘alles’ helemaal ‘niets’. Kiezen is niet verliezen, maar kiezen is tegenwoordig winnen! Een doordacht positioneringsplan helpt de juiste keuze te maken. Maar bedenk wel; er is haast geboden! De consument blijft niet op u wachten.