Dit artikel wijd ik aan storytelling. De bezoekers van de Nationale Positioneringsdag, die onlangs heeft plaatsgevonden, hebben door hun deelname aan de workshop ‘storytelling’ al kennis kunnen maken met dit vakgebied. Voor alle anderen heb ik in dit artikel de kern van corporate storytelling kort omschreven.

Storytelling helpt organisaties hun visie, strategie maar bovenal de positionering uit te dragen. Door het verhaal van uw onderneming op de juiste wijze te vertellen, creëert u meer betrokkenheid. Als een verhaal herkenbaar is, kunnen en willen mensen zich er veelal graag mee identificeren. De beleving die men ervaart zorgt voor een emotionele verbondenheid. Dat storytelling wel degelijk effect heeft, blijkt wel uit de video bij het eerder gepubliceerde artikel ‘Beleving is cruciaal’. Bovendien heeft 3DAccountability, een onderzoeksbureau uit New York, na een kwalitatief marktonderzoek geconcludeerd dat storytelling de koopintentie kan verdubbelen.

Corporate storytelling is dus een uitstekende manier om uw unieke positionering te communiceren naar al uw klanten en prospects. Johnny Walker doet dit onder andere met de video hier onderstaand. In hoeverre (her)kent uw klant het verhaal achter uw organisatie? En op welke wijze wordt deze gecommuniceerd? De Prezi-presentatie hieronder geeft het proces van storytelling helder weer in drie concrete stappen.

http://www.youtube.com/watch?v=MnSIp76CvUI