Veranderingen gaan snel. En wie niet tijdig meeverandert, die dreigt op achterstand te raken. Dat geldt zeker voor de petrolmarkt. Deze markt wordt overspoeld met transities. Binnen deze sector is coöperatieve inkooporganisatie GemaQ actief. Directeur Letteke van der Kruk over het landschap waarbinnen de organisatie zich bevindt: “Ja, inderdaad. Onze markt is uiterst dynamisch. Denk aan de brandstoftransitie, de retailtransitie en het veranderde consumentengedrag. Alles bij elkaar zet het de boel flink op zijn kop. Dat maakt het méér dan boeiende tijden voor de bijna 200 bij GemaQ aangesloten tankstations. Het kussen wordt flink opgeschud en door de beweging die ontstaat openbaren zich nieuwe mogelijkheden. Het is dan natuurlijk wel belangrijk om die mogelijkheden te inventariseren en daarop door te pakken. Voor dit laatste hebben wij een beroep gedaan op de expertise van DailyBrand.”
Gezamenlijke en individuele visiegesprekken
Letteke vervolgt: “Na gezamenlijke en individuele visiegesprekken, nader onderzoek en hun interne proces heeft DailyBrand ons voorgehouden dat er per tankstation een oplossing gecreëerd kan worden. Relevantie wordt namelijk bepaald door de specifieke locatie. Iedere locatie neemt een eigen, unieke positie in. Het is daarom evident om per tankstation de toekomstige rol te bepalen en daar het assortiment, de faciliteiten en dienstbetoon op af te stemmen. ‘One size fits all’ gaat zeker niet op. Maatwerk wel. Daar komen veel vragen bij kijken. Zo kent iedere locatie eigen bijzonderheden, heeft een eigen functie en klantengroep, beschikt over unieke mogelijkheden. Welke? Dit wordt mede zichtbaar gemaakt door de verzameling van demografische gegevens, verkeersstromen, eventuele OV-schema’s, gemeentelijke plannen en winkelspreiding.”
Op no-nonsens wijze
“Maar dan zijn we er nog niet”, stelt de energieke directeur. “DailyBrand heeft ons voorgehouden dat het zeker zo belangrijk is om te achterhalen welke grote veranderingen er de komende tien jaar rondom de desbetreffende locatie gaan plaatsvinden. Van hieruit kan vastgesteld worden welke diensten en producten voor deze specifieke locatie het meest relevant zijn en welke het in de toekomst gaan worden. Hierbij kan het gaan om ‘concepten & franchising’, ‘pakket- & conciërge service’, ‘rusten, werken & gamen’, en/ of weer geheel andere onderdelen betreffen. Aansluitend is het zaak om de initiatieven concreet te benoemen in aanpak, vorm, et cetera. Dit alles gebaseerd op heldere, persoonlijke en overtuigende keuzes. Iedere tankstationhouder bepaalt namelijk zijn of haar eigen ambitieniveau, financiële polsstok en planning. De samenwerking met DailyBrand was en is overigens erg prettig. Een no-nonsense bureau dat tot weloverwogen resultaten komt”, besluit Letteke van der Kruk.
Benieuwd naar de kansen die er liggen voor jouw organisatie en/of merk? Even ‘een boompje opzetten?’ Laten we snel afspreken. Kan op jouw locatie of bij ons.