Vorig weekend stond ik in een bekende Duitse elektronicawinkel. Ik was op zoek naar een kek digitaal hebbedingetje. Mijn bezoek aan deze winkel liep echter uit op een klein fiasco. De bewegwijzering in de zaak liet namelijk te wensen over. Bovendien zag ik door de schreeuwende acties en kortingen, de kassa niet meer. Toen ik een medewerker om hulp vroeg, werd ik gewezen op de kleur kleding die deze man droeg. “Ik werk op een andere afdeling meneer. Helaas kan ik u niet helpen” antwoordde hij. Kortom: frustratie alom. Ik besloot naar een concurrent te gaan.
Mijn verhaal klinkt u wellicht bekend in de oren… maar weet u dat deze problematiek ook online regelmatig plaatsvindt? Want is u bekend welke route de bezoeker in uw webshop dient af te leggen? Herkenbaarheid is hierbij van groot belang! Een goed voorbeeld is het ‘winkelmandje’. Deze wordt veelal rechtsboven in de hoek geplaatst. Niet voor niets, aangezien bezoekers hier in de loop van de tijd gewend aan zijn geraakt. Er zijn meer van dit soort ongeschreven regels die het bezoek aan een website en webshop kunnen vergemakkelijken of versnellen.
Onze tip? Neem in deze relatief rustige periode uw website of webshop eens goed onder de loep. Volg ‘de route van de bezoeker’ en signaleer de mogelijke beren op de weg. Op deze manier worden teleurgestelde bezoekers uiteindelijk heel tevreden klanten.