Het antwoord op de vraag wat organisaties tot helden maakt…

“Als je wint heb je vrienden, rijen dik echte vrienden” Een gevleugelde zin uit de songtekst van Herman Brood. Maar waarom? Waarom volgen wij winnaars en laten we ‘losers’ links liggen? Waarom doen wij bij voorkeur zaken met bedrijven die het goed doen? En kopen wij bij voorkeur producten en merken met een positieve en bij ons passende uitstraling…

Wanneer doet een organisatie het goed?
Een lastige vraag? Als het winst maakt. Als het nieuwe producten ontwikkelt. Als het innovatief is. Als het goed is voor mens en maatschappij. Als het duurzaam een milieuverantwoord onderneemt…
Stuk voor stuk belangrijke punten. Op sommige vlakken zelfs ook onderscheidend, geloofwaardig en relevant en daarmee een onderdeel van de positionering waardig. Juist ook de mate waarin deze activiteiten worden gedeeld/gecommuniceerd heeft invloed op het imago. Het antwoord op de vraag of u (bedrijf) tot de helden behoort.

En is een held per definitie succesvol?
Waarom volgen wij winnaars? Omdat ze het goed doen/ hebben gedaan. Meer nog; omdat een winnaar zegt iets over ons. Over wie wij willen zijn. We willen ons met winnaars kunnen vereenzelvigen. Zowel in de muziek, in sport als in het zakenleven.
Doet uw bedrijf alles goed, maar kunt u nóg succesvoller zijn? Stelt u zichzelf dan eens de vraag: Wat zegt ‘het zakendoen met mijn organisatie’ over mijn opdrachtgevers? Welk imago geeft mijn organisatie aan mijn klanten? Anders gezegd: bent u een held, of creëert u helden?