Iedere consument koopt op basis van emotie. Ja, iedereen. Dus ook u! Onze rationele beslissingen hebben slechts beperkt invloed op de uiteindelijke keuze. Als retailer kunt u hierop inspelen. Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat er een relatie bestaat tussen sfeer en omzet.

We spreken vaak over het laden van een merk, product of dienst. Het toevoegen van emotionele waarde(n) voor de consument. Dit heeft voornamelijk invloed op de keuze voor een bepaald product of bepaalde dienst. Om tevens meer invloed te hebben op de koopintentie, dient men een beleving te creëren tijdens het bezoek aan de winkel. En indien mogelijk; voorafgaand aan het bezoek!

Dit weekend liep ik door het centrum van Dortmund, daar stapte ik een enorme boekhandel binnen. Deze boekhandel was niet alleen gigantisch, maar het was er ook nog eens ontzettend druk. Nooit eerder heb ik zoveel mensen in één boekhandel gezien. De drukte zal voornamelijk te danken zijn aan de decemberperiode. Desondanks verbaasde ik mij over deze buitengewone drukte. Naarmate ik verder de winkel in wandelde, besefte ik dat deze winkel uniek is. Hoewel de producten en de diensten hetzelfde zijn als die van de boekenhandels welke ik doorgaans bezoek, ervoer ik mijn bezoek volstrekt anders. Het deed me denken aan vroeger, toen ik als klein kind een speelgoedwinkel binnen stapte. Bij ieder bezoek weer, stond ik verwonderlijk om me heen te kijken. Altijd ontstond de behoefte om iets te kopen. Deze boekhandel bezit dezelfde magie. Het is een winkel die ik altijd even binnen wil stappen.

De gecreëerde sfeer kwam voornamelijk tot stand door de speelse indeling en de aankleding die tot in de details verzorgd is. Ondanks het feit dat de boeken Duitstalig waren, ontstond ook hier een sterke behoefte om een boek te kopen. De boekhandel weet kennelijk een sfeer te creëren die bezoekers aantrekt en de koopintentie substantieel bevorderd.

Retailers dienen niet alleen een beleving te creëren rondom een product of dienst, maar zeker ook in de winkel. Kopen is emotie. En met de juiste positionering kan hier perfect op worden ingespeeld. Bij welke winkel ervaart u werkelijk een unieke beleving? Wie springt er volgens u uit? Laat het ons weten in een reactie.