We dragen al decennia lang kleding met grote merknamen zoals Armani, Nike of Dior erop gedrukt. Niemand die daar raar van opkijkt, maar deze zomer gebeurde er iets opvallends in modeland. Heb jij het ook gezien? Dat moet haast wel want je kon er werkelijk niet omheen. Mensen in campingachtige outfits met levensgroot het merk Lidl op hun vormloze shirts, sokken en lompe badslippers. Foeilelijk, als je het ons vraagt en we hebben ons serieus afgevraagd of we er wel of geen aandacht aan moesten besteden. De kledingstukken van Lidl gaan echter als warme broodjes over de toonbank. Hoe komt dat? Wat is de verklaring?

Wansmaak als perfecte marketing. Hoe dan?

We gingen op onderzoek uit. Zagen dat Lidl niet de eerste discounter is die succes boekt met het hebben van een eigen kledinglijn. Zeeman is hierin de echte trendsetter en ook Aldi presenteerde al eerder eigen T-shirts, slippers en boxershorts. Een jaar geleden bracht McDonald’s T-shirts en truien uit in samenwerking met het Spaanse modemerk Zara. Zelfs snackbarketen Febo heeft sinds een aantal jaar een eigen kledingcollectie, De Haute Friture.

Ondanks dat wij deze kleding zelf voor geen goud zouden dragen, werkt het wel! De kledinglijn van Lidl is een echte hit. In één klap uitverkocht en daarna werden zelfs op Marktplaats items die in de winkel slechts twee tientjes kostte, aangeboden voor €100,-. Volgens modejournalist Mehtap Gungormez (bron: RTLnieuws) is het succes niet ondanks, maar juist dankzij de lompe campingstijl. ‘’Het is niet esthetisch. Je zou ook gewoon kunnen zeggen dat het lelijk is. En dat is juist de kracht. Alles wat niet mooi is, is cool. Dat is momenteel de trend. Het is ook geen rare gedachte dat dit een tegenreactie is op de gelikte plaatjes die we tegenwoordig op het populaire Instagram tegenkomen.’’

Succes gebaseerd op risico

De eigen kledinglijn van o.a. Lidl was zeker een risico. Het had ook als een grote flop kunnen eindigen. Uiteindelijk heeft het opvallend goed uitgepakt en zien we deze actie als moedige en slimme marketing. Er lopen nu tienduizenden Lidl-reclamezuilen door de stad. Hiermee trek je extra klanten naar je supermarkt én op dit soort populaire producten kan je makkelijk flink wat marge behalen. Win, win, win, dus!

Zet jouw merk of bedrijf in de spotlight

Wil jij met jouw merk of bedrijf opvallen? Een actie of campagne om de boel even extra onder de aandacht te brengen? Een nieuwe huisstijl of misschien een upgrade van je website? Een originele aanpak om mensen in beweging te zetten? Daar houden wij ons dagelijks mee bezig. We volgen de trends en zetten de mogelijkheden graag voor je op een rijtje. Dat begint met eerst zelf in beweging te komen! Maak gauw een afspraak via info@dailybrand.nl of bel naar 073 6101044.