Toename merkloyaliteit door AppEen groot deel van alle Nederlandse mobiele bellers bezit een smartphone. In het tweede kwartaal van dit jaar is het percentage gestegen naar 42%. De mogelijkheden van de smartphone zijn enorm. Een groeiend aantal bedrijven ziet hier kansen in. Zij trachten de loyaliteit van klanten te versterken met behulp van een app. Kan een dergelijke app ondernemingen daadwerkelijk helpen om de merkloyaliteit te verbeteren?

Het antwoord is ja! Echter zijn er drie zaken essentieel bij de ontwikkeling van een app. Allereerst zal de app een toegevoegde waarde moeten bieden aan de consument. Verder dient de app relevant aan het merk te zijn en te passen binnen de positionering. Het heeft bijvoorbeeld als bankzijnde geen zin om een kookapplicatie te ontwikkelen. Een supermarkt zal hierbij waarschijnlijk wel relevantie kennen. Een laatste vereiste is dat het eenvoudig hanteerbaar is. Consument beoordelen een app vliegensvlug. Als de eerste indruk niet goed is, doordat de applicatie te ingewikkeld is, dan is de kans groot dat de gebruiker de app niet meer gebruikt. Als aan al deze drie voorwaarden is voldaan, kan een app werkelijk bijdragen aan de merkloyaliteit. Gebruikers zullen meer tevreden zijn over het merk en ervaren meer binding naarmate zij de app vaker gebruiken. Een goede app kan dus inderdaad worden ingezet ter verbetering van de klantrelatie en de loyaliteit.