Ieder bedrijf en ieder merk is gepositioneerd, zelfs als jij er niet of nauwelijks mee bezig bent. Er is namelijk per definitie een plekje ingenomen in het brein van de relaties. Of het de plek is die jij idealiter nastreeft, dat is nog maar de vraag. Velen zijn namelijk van mening dat ze een heel onderscheidende positie hebben ingenomen, terwijl het louter gaat om algemeenheden of simpelweg basisvoorwaarden.

Emotionele waarde

Vroeger was het best bijzonder dat je de klant werkelijk centraal stelde, dat je 24 uur per dag bereikbaar was, dat je snel leverde en bijvoorbeeld dat je opvallend flexibel was. Maar daar sla je tegenwoordig nog geen deuk in een pakje boter mee. Je kunt het zelfs omdraaien: als je dit alles sowieso niet te bieden hebt, dan doe je al helemaal niet meer mee. Per slot van rekening heeft iedereen dat vandaag de dag te bieden. Zoek het ook niet in verwijzing naar partnership of vermelding van algemeenheden als “wij doen meer dan… alleen”, want dat zegt he-le-maal niets. Niemand zal er emotioneel door geraakt worden. Je zult echt met veel meer betekenis en emotionele waarde moeten komen. Relevantie die er vaak al is, maar die je zelf waarschijnlijk niet (meer) ziet.

Op voorsprong

Ieder bedrijf of merk beschikt over een uniek DNA. Het is beslist anders dan dat van andere organisaties of labels. Als je er zelf dagelijks in of mee werkt, dan zie je het vaak na verloop van tijd niet meer. Je gaat bepaalde waarden gewoon vinden, en ervaart ze niet meer als onderscheidend en relevant. Toch begint daar vaak de zoektocht naar de claim waarmee je de buitenwacht aan je bindt. Beslist waart er een waarde rond die het verdient om uitgelicht te worden. Die nóg belangrijker gemaakt kan worden door er meer of nieuwe betekenis aan te geven. Die zelfs uiterst herkenbaar naar buiten uitgedragen kan worden, zodat men het herkent en erop anticipeert. Die de organisatie of het merk op voorsprong zet.

De blik van buiten

Hoe je die waarde traceert? En hoe anderen ervaren dat je werkelijk anders bent dan anderen? Daarvoor is de blik van buiten essentieel. Jij zit zelf al teveel in de materie. Ziet alleen datgene dat past bij jouw waarheid. Bent al teveel onderdeel van de materie geworden. Laat je verrassen. DailyBrand komt daarvoor met plezier jouw kant op. Je hoeft alleen maar een mailtje te sturen naar info@dailybrand.nl of te bellen met 073 6101044.