Positioneren productenDe trend om voedings- en gezondheidsclaims in te zetten voor de verkoop van voedingsproducten is niets nieuws. Door gezondheidsproblemen als diabetes, hart- en vaatziekten en obesitas, is er in toenemende mate aandacht voor de combinatie voeding en gezondheid. Marketeers spelen hier vaak ten onrechte op in.

Foodwatch houdt de voedingsindustrie al jaren in de gaten. Zij lezen de etiketten en bestuderen de advertenties. Vervolgens analyseren ze grondig het product, om zo te achterhalen wat er daadwerkelijk in een bepaald product zit. Aan de hand van deze onderzoeken concludeert zij dat consumenten regelmatig misleid worden door valse gezondheidsclaims. Om die reden reikt Foodwatch jaarlijks de gouden windei uit. De producent, waarvan de consumenten van mening zijn dat hun product verkocht wordt met behulp van de meest misleidende marktingsactiviteiten, mag deze award in ontvangst nemen.

Positioneren van BlueBandAl vanaf de jaren zeventig zijn er wettelijke EU-regels opgesteld voor de reclame van voeding. Deze zijn een aantal jaar geleden aangevuld met enkele specifieke wettelijke regels voor het gebruik van voedings- en gezondheidsclaims op voedingsmiddelen. Het is tegenwoordig alleen toegestaan om bewezen gezondheidseffecten te gebruiken bij de marketing van het product. Het gevolg hiervan zijn 4.600 aanvragen voor gezondheidsclaims. Nog geen tien procent hiervan is uiteindelijk door experts als bewezen beschouwd. Dat wil zeggen dat ruim 90% van deze claims, onterecht is. Consumenten die voedingsbewust de boodschappen doen, worden met deze marketing misleid. Gelukkig zal hierdoor het aantal gezondheidsclaims op voedingsproducten, komend jaar aanzienlijk dalen. Met als gevolg dat de positionering van een product, minder vaak gericht zal zijn op de gezondheid. Bent u een bewuste koper van gezonde voedingsproducten? En houdt u rekening met deze claims? Geef in een reactie aan wat uw mening is. Over misleidende marketingmethodes.