Zakelijk succes dankzij de smartphone in de winkel

Inmiddels heeft meer dan 60% van de Nederlandse bevolking een smartphone. Het internet voor mobiel is ook sterk in opkomst, samen met de daarbij behorende mogelijkheden.
Nederland behoort tot de kopgroep van het online winkelen. Ruim 70% van de Nederlandse bevolking in de leeftijdscategorie van 16 tot 75 jaar doet wel eens online aankopen. Uit onderzoek is gebleken dat meer dan 50% van de internetgebruikers naar producten of diensten zoekt.

Mobile search wordt dus steeds belangrijker. En het gemak waarmee consumenten informatie kunnen vergaren wordt steeds groter. Je hebt je mobiel altijd op zak, en met een paar klikken of even “googlen” ga je naar dat ene boek, of die leuke spijkerbroek. Je krijgt vervolgens in één oogopslag te zien waar bijvoorbeeld het product verkocht wordt en welke winkel het voordeligst is. Dit blijkt dan ook de voornaamste reden te zijn waarom consumenten meer prijsbewust zijn geworden. De kans is groot dat als u tegen een koopje aanloopt, u ditzelfde product online elders nog goedkoper kunt vinden. Een andere veelvoorkomende reden van mobielgebruik in een winkel, is het opzoeken van productreviews. Dit opzoeken van een productreview wordt dan ook gezien als potentiële aankoopintentie. Het houdt in dat het men het product interessant vindt, maar wellicht opzoek is naar wat geruststelling.

Gezien de genoemde ontwikkelingen is het raadzaam dat u als retailer over een mobiele website of app beschikt. Probeer uw prospects en klanten te stimuleren om uw website te gebruiken voor reviews. Promoot dit binnen uw winkel/bedrijf. Een leuke manier om dit te doen is door toepassing van een zogeheten QR Code (Quick Response Code). Dit is een eenvoudige en gemakkelijke manier om de aandacht van uw smartphone klanten te wekken. Deze QR code kan gescand worden met een smartphone, waarna de smartphone dit vertaalt in begrijpelijke taal als bijvoorbeeld een visitekaartje, een link naar een website, productinformatie of bericht. Kansen te over!

Door: Maarten van Otterdijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *