Women only!

Deze keer richt ik mij speciaal tot de vrouwelijke lezers onder u. Ik wil het namelijk hebben over een tv-serie die ik recentelijk ontdekte, een kostuumdrama genaamd ‘The Paradise’. Het verhaal gaat over de ‘ups and downs’ van een superchic Brits warenhuis. Een droomwereld vol luxeartikelen wat zich afspeelt rond 1875. Met de nodige romances en intriges, zoals je van dit genre ook wel mag verwachten. Vandaar ‘women only’. Naar mijn overtuiging zijn mannelijke lezers veel te stoer om zich te kunnen interesseren voor een dergelijk gevoelig drama. En zijn deze direct na het lezen van het woord ‘kostuumdrama’ al afgehaakt.

Om te voorkomen dat u nu allen denkt dat ik alleen maar vrouwenfilms kan waarderen of elke avond met een zakdoek huilend op de bank familiedrama’s zit te kijken; dat is heus niet zo! Echt niet. Speciaal voor deze serie heb ik een uitzondering gemaakt, op aanraden van een vriendin. Verder kijk ik heus alleen maar naar stoere tv-programma’s en angstaanjagend spannende films. Heus. Vaak ook heel ingewikkelde programma’s hoor, met echte inhoud.

Ik merk dat we aan het afdwalen zijn. Tot de kern van de zaak dus maar… Waarom wil ik het vandaag met u dames, en wellicht een enkele gevoelige man, hebben over deze serie? Afgezien van al het vermakelijke drama, is ‘The Paradise’ een verhaal over een winkel die moet ondernemen. Inventief moet zijn om mensen tot een bezoek te verleiden en tot kopen aan te sporen. Een verhaal dat meer dan 100 jaar later nog steeds van toepassing is.

De personages ondernemen, sprankelen, bieden kansen. En bovenal; ze durven en doen! Soms met veel bombarie, soms bewust niet. Passen de promotie van producten aan als blijkt dat er te weinig aansluiting is bij de klant. Creëren verwachting. Laten topklanten ervaren dat ze speciaal zijn door middel van besloten events. Zorgen ervoor dat een hype exclusief verbonden wordt aan de winkel. Geven de klanten een leuke give-a-way met de winkel als middelpunt erin verwerkt. Maken winkelen vermakelijk en bijzonder. Vragen op de juiste momenten media-aandacht. Successen van de ene afdeling worden vertaald naar de andere. In de serie wordt door diverse ondernemers samengewerkt om zo elkaars succes te vergroten.

De serie inspireert op een positieve manier. Er valt altijd wel iets te bedenken. Altijd wel iets te ondernemen. En daar wil ik dan ook mee afsluiten. Onderneem! Want ondernemen is niet afwachten. En klanten komen niet vanzelf. Vroeger niet en nu niet.

Door: Sandy Bax

Reacties

  1. martha daams

    Creativiteit en flexibiliteit in ondernemen zijn belangrijk. Toch is juist dat wat ik mis in ondernemend Nederland. Mensen zitten vast en zijn bang voor de dag van morgen. Eens hebben ze een sprong gewaagd, maar dat kostte blijkbaar zoveel energie, dat alle energie voor de volgende jaren verdween. Jammer! Wel begrjjpelijk, wat je hebt moet je behouden. Of niet?

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *