Mensen hebben van nature de neiging om te kiezen voor veiligheid. Wij ’trotse merkenbouwers’ horen dan ook vaak opmerkingen als ‘Maar in onze branche is het niet zo gangbaar om voor zo’n uitsprekende kleur te kiezen, blauw is gebruikelijk.’ en ‘Als dit zo’n goed idee is, waarom heeft dan nog niemand dit eerder gedaan?’ Daarnaast zijn mensen gewoontedieren, we hebben de neiging om vast te houden aan het bekende.

Vooral bij kleine kinderen zie je dit heel nadrukkelijk. Zij hechten enorm aan vaste patronen en een duidelijke dagindeling. Makkelijk te onthouden en wel zo veilig. Vraag een willekeurige peuter om af te wijken van een vast ritueel (Zullen we vandaag voor het slapen gaan, in plaats van een verhaaltje voorlezen, met de blokken gaan spelen op bed?). De meeste zullen “nee” zeggen of in verwarring rondkijken. Liever niet, doe maar gewoon, als altijd. Dit gedrag zijn wij volwassenen wel ontgroeid, zou je denken. Toch? Maar is dat ook echt zo?

We willen graag geloven dat we heel vernieuwend zijn, maar u kunt uzelf er vast wel eens op betrappen terug te vallen op het bekende. ‘Dat doen wij al jaren met deze methode’ of ‘Onze klanten hechten echt waarde aan de papieren brochure’. Maar is dat wel zo, zijn deze gewoontes nu écht zo belangrijk?

Met veiligheid en voorspelbaarheid steek je niet uit boven de massa. Veilige keuzes kunnen verstandig zijn, maar in een landschap dat sneller verandert dan ooit, moet uw merk opvallen en beklijven binnen het enorme aanbod. U zult dus het lef moeten hebben om eigen keuzes te maken. Het anders te doen dan anderen. Dus doe anders en kies bijvoorbeeld niet voor veilig blauw maar voor kanariegeel (Hoewel kanariegeel natuurlijk niet per definitie de allerbeste suggestie is, tenzij je een discountwinkel in onderbroeken en textiel bent. Of voor een sportauto van een merk dat ver boven mijn budget valt, maar dat terzijde). Durf dus te kiezen voor een nieuwe richting, een richting die in eerste instantie misschien niet zo veilig aanvoelt. Maar wel een richting vol met nieuwe kansen en mogelijkheden. En dat is uiteindelijk wel zo veilig…