Was het nog maar zo makkelijk…

Twintig jaar geleden hoefde je een reclamespotje maar driemaal uit te zenden en had je tachtig procent van de bevolking bereikt. Lekker makkelijk. Ook konden we toentertijd eenvoudigweg volstaan met het benoemen van enkele producteigenschappen, en ‘klaar was Kees’… Succes verzekerd!

Tegenwoordig werkt het allemaal niet meer zo simpel. Van alles is er teveel en door de enorme hoeveelheid reclameprikkels per dag worden mensen er steeds ongevoeliger voor. Het is dus veel moeilijker geworden om de aandacht van de ontvanger te krijgen én te houden. Opvallen is dus belangrijker dan ooit. Verrassen ook. Tel daarbij op dat nieuwe technieken, zoals internet en de smartphone, ervoor hebben gezorgd dat de relatie tussen mensen en merken is veranderd. Van passief naar actief.

Het is makkelijker geworden om direct met de consument in contact te komen. Daarbij zien we steeds vaker de inzet van onconventionele reclametechnieken. Technieken die overigens heel goed werken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een online game, zoals een verrassend spel waarbij men een tijdje met je merk actief is. Of aan street advertising, waarbij de reclameboodschap op de straat wordt aangebracht. Speel in op hypes of laat mensen je merk ervaren tijdens een live experience. Activeer de zintuigen. Een viral kost relatief weinig, maar kan enorm veel response opleveren.
Goede acties leiden meestal ook nog eens tot veel free publicity. Boodschappen die worden ontdekt in plaats van opgedrongen werken vaak beter.

Duik dus eens op waar men je niet verwacht en verras. Zo gaan mensen over je merk praten. En dat is in al die jaren nog niet veranderd; positieve mond-tot-mond reclame leidt nog altijd tot succes!

Door: webteam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *