Traditionele marketing maakte decennia lang gebruik van interruptietechnieken. Marketeers trachten met deze manier van marketing een reclameboodschap over te brengen door de consument te ‘storen’ tijdens dagelijkse werkzaamheden. De reclameboodschappen zijn puur productgericht en worden massaal verzonden. Doordat men met traditionele marketing een brede markt aanspreekt met een algemene boodschap, wordt de huidige consument overspoeld met honderden commerciële boodschappen. Met als gevolg dat men hier ongevoelig voor is geworden.

Omdat traditionele marketing steeds minder effect heeft op de consument en het medialandschap enorm is veranderd, wordt internetmarketing veelvuldig ingezet. Voor internetmarketing gelden er andere regels, dit vereist een ‘nieuwe’ marketingmethode. Met behulp van internetmarketing kan een marketeer de boodschap specifieker maken en deze overbrengen op een specifieke doelgroep. Het is klantvriendelijker, het is beter meetbaar en men kan zo beter inspelen op de behoefte van de klant. Dit alles is onder andere mogelijk doordat consumenten enorm veel informatie achterlaten op het internet. Tevens geeft de mogelijkheid tot interactie, wat internet met zich meebrengt, marketeers de kans om naast het overbrengen van een boodschap de klant ook te binden. Zo heeft de uiting ook invloed op de langere termijn.

Ondanks dat internet allerlei mogelijkheden met zich meebrengt, is internetmarketing op een traditionele wijze gestart. Het gebruik van banners en statische microsites zijn hier duidelijke voorbeelden van. De reden hiervan is dat reclamebureaus veel kennis en vaardigheden hebben ontwikkeld voor het opzetten van campagnes met traditionele marketing. Zij zijn deze kennis en vaardigheden gaan toepassen op het internet. Inmiddels heeft een groot aantal reclamebureaus zich hier verder in ontwikkeld, waarbij reclamecampagnes steeds beter geschikt zijn voor het internet. Campagnes sluiten vervolgens beter aan op de doelgroep en is daardoor vele malen effectiever. De ontwikkelingen volgen elkaar in razend snel tempo op, daardoor zal (internet)marketing zich voortdurend doorontwikkelen.