Voor alle fans of alles voor de fans?!

Over de kracht van een (gekochte) aanbeveling…
U kent wellicht de tv-beelden wel van het Tros-programma ‘Voor alle fans’. Volwassen mensen met een enorme passie voor een bepaalde zanger. In één woord: idolaat. Fans die kosten nog moeite sparen om in de buurt te zijn van hun idool. Een eenzijdige relatie denkt u? Niet geheel! De BN’ers investeren ook in hun fans door na afloop van een concert tijd met hen door te brengen. Deze dialoog versterkt de relatie. En investeert men niet in deze relatie, dan werkt dat op zijn minst gezegd nadelig. Zie hier het bewijs waar zanger Thomas Berge tekort schiet: link

Fans onderhouden is dus hard werken. Maar wat als je nog geen fans hebt? Kun je ze kopen? Ja, vandaag de dag kunt u bedrijven inschakelen om online ‘likes’, oftewel fans, te vergaren. Digitale aanbevelingen, vaak gestimuleerd en verkregen doordat men kans maakt op een prijs of korting. Maar wat is deze aanbeveling waard? Wat is in zo’n geval de kracht van uw nieuwe netwerk?

Het is niet waarschijnlijk dat de Nederlandse volkszanger betaald heeft om zijn zalen gevuld te krijgen. De opbouw van een fanbase kent veelal een natuurlijk verloop. Men begint in kleine zalen en groeit langzaam naar het eerste stadionconcert. Door juist de eerste fans voldoende aandacht te geven en te blijven waarderen, liggen de grotere zalen in het verschiet. Fans gaan namelijk fungeren als ambassadeurs. Aandacht is hierbij het sleutelwoord. Geef de fans van het eerste uur de aandacht die ze verdienen. Maak hen ambassadeurs en groei samen! Een leuk voorbeeld hiervan, zie link.

Voor een onderneming en/of merk betekent het dat men ‘fans’ kan kopen. Maar voor die tijd dient wel duidelijk te zijn in de reden waarom men u duurzaam zou moeten volgen. Wat is de meerwaarde van de dialoog met uw bedrijf? Wat gaat u naast kortingen en acties inbrengen om de relatie te onderhouden en te verrijken? En wanneer de eerste fans zijn omgevormd tot ambassadeurs, dient de fanclub op een natuurlijke manier verder te groeien: door én voor alle fans!

Door: Jos Piek

Reacties

  1. Pingback: Onderschat de kracht van Facebook niet… « DailyBrand Marketing en Communicatie | Pioniers in Positioneren | 's-Hertogenbosch, Noord-Brabant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *