Iedereen weet tegenwoordig dat je sociale media ook bedrijfsmatig moet inzetten. Helaas wordt het niet altijd succesvol ingezet. Hier vijf do’s en don’ts voor Twitter, Facebook en LinkedIn waarmee u uw inspanningen op sociale media kunt verrijken.

1. Reageer altijd op vragen en opmerkingen. Ook als iemands commentaar op uw bericht misschien niet leuk of zelfs kritisch van aard is. Het siert u en uw bedrijf wat u hiermee doet. Bovendien kunt u op deze wijze onredelijke reacties nuanceren, zodat het bericht geen onterechte schade veroorzaakt.

2. Houd een goede verdeling in uw berichten. Tachtig procent moet vermaak, informatie en uitdaging tot interactie zijn. Besteed maximaal twintig procent aan commerciële berichten, en laat hierin vooral de trots (op uw nieuwe product, nieuwe innovatie et cetera) de boventoon voeren.

3. Gebruik hashtags (#), zodat uw berichten vindbaar worden. Maar gebruik er niet te veel. Een of twee is goed, zeven zijn er veel te veel. Zoek bij een evenement, programma, ontwikkeling uit wat de algemeen gebruikte hashtag is, zodat u goed gevonden wordt bij het onderwerp.

4. Vervang de standaard welkomstboodschap op LinkedIn door een persoonlijke, op maat gemaakte uitnodiging. Vertel waarom u graag met deze persoon in verbinding wilt komen.

5. Blijf positief, blijf verrassen, blijf vernieuwen, blijf informeren. Uw positionering en gedachtegoed verdienen een goed platform en verspreiding. Social media zijn daar uitstekend geschikt voor.

Meer nuttige tips en tricks, leuke weetjes? TollFreeForwarding (http://www.tollfreeforwarding.com/blog/social-media-etiquette-guide/) heeft een nuttige social media infographic gemaakt over social media etiquette.

Graat tot ziens op LinkedIn, Facebook, Twitter, YouTube of één van de andere social media!