De Nederlandse consument houdt momenteel overduidelijk de hand op de knip. Is prijsbewuster dan ooit, zo lijkt het. Discounter Lidl doet daardoor goede zaken; zij snoepte de laatste tijd maar liefst 350.000 klanten bij andere supermarkten weg. Voor marktleider Albert Heijn voldoende reden om flink de strijd aan te gaan. Albert Heijn heeft vanaf vandaag de prijzen van duizend producten verlaagd. Jaren geleden is zij ook een prijzenoorlog gestart en dat pakte toen uitstekend uit. Maar is het dan werkelijk verstandig om dat kunstje nu weer te herhalen?

Albert Heijn zal marktaandeel willen behouden, dus op korte termijn een prijzenactie inzetten is heel verdedigbaar. Misschien zelfs wel noodzakelijk. Op de lange termijn zal het echter niet de oplossing blijken. Die oplossing zal gevonden moeten worden in het concept van de winkel. Het is tijd voor echte vernieuwing. Recessies vragen eigenlijk altijd om vernieuwing. Opnieuw inzoomen op de veranderde wensen van de consument. Innovatie. Nieuwe technieken. Integratie van nieuwe media, et cetera. Kort en goed; er zal echt ingespeeld moeten worden op culturele, conjuncturele en maatschappelijke veranderingen. Dat is pas wijsheid! Wijsheid die trouwens niet alleen voor Albert Heijn van grote betekenis is. Ondernemerschap vraagt in algemene zin om tijdige beweging. Verandering is namelijk de constante factor. De vraag die dan ook overblijft; beweegt u eigenlijk wel voldoende mee? In het andere geval kunt u altijd nog de prijzen verlagen…