Sociale innovatie‘Research for Innovation’ heeft onderzoek verricht onder 11.000 bedrijven in Nederland. De onderzoekers concludeerden dat sociaal innovatieve bedrijven onder andere beter presteren op het terrein van innovatie en productiviteit. Ze beschikken bovendien gemiddeld genomen vaker over een groeiend marktaandeel. Het rapport kunt u hier downloaden.

Sociale innovaties zijn veranderingen in de manier van organiseren, managen en werken. Ze zijn nieuw voor de organisatie en/of industrie. Naast de betere prestaties, zijn deze bedrijven beter in staat om nieuwe klanten aan te trekken, hebben zij meer tevreden medewerkers en een hogere omzet. Sociale innovatie vereist anders managen en organiseren. Voornamelijk een informele leiderschapsstijl, een hoog aanpassingsvermogen en onderling vertrouwen hebben de meeste invloed op het innovatief vermogen van de organisatie. Zo stimuleert vertrouwen de betrokkenheid van en kennisdeling tussen medewerkers. Doordat men meer inzicht heeft in elkaars problemen en de diverse visies, kan men beter inspelen op elkaars talenten en competenties.

Bij Nederlandse bedrijven is de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten sterk afgenomen, doordat veel bedrijven zich meer richten op efficiëntie dan op innovatie. Dit heeft gevolgen voor de concurrentiekracht op de lange termijn. Want juist omzet uit nieuwe en verbeterde producten zijn noodzakelijk voor een hoger concurrentievermogen. Wat is uw persoonlijke visie op deze ontwikkeling?