Veranker jouw merk in het onderbewustzijn

Geuren beïnvloeden ons leven meer dan we denken. Zonder geuren zouden onze herinneringen veel minder levendig zijn. Hoe komt het toch dat een aroma zoveel invloed kan hebben op onze beeldvorming, onze perceptie, onze beleving?

Een herinnering kan een gedachte aan vorige week zijn, maar meestal praten we over liefdevolle herinneringen van vroeger. De geur van oma’s appeltaart, het parfum van moeder of de tabak die opa altijd rookte. Deze aroma’s verdwijnen vaak uit ons leven wanneer we opgroeien. Je moeder heeft een nieuw favoriet parfum of je grootouders zijn er niet meer. Maar zo gauw deze luchtjes weer je reukorgaan bereiken, komen de herinneringen naar boven. De herinnering blijft bestaan en kan je soms zomaar jaren terugbrengen.

Geuren brengen ook de sfeer die bij de herinnering hoort met zich mee. Je ruikt niet alleen de tabak van opa, je ziet hem in zijn favoriete groene fateuil in de hoek van de zitkamer met de sportsectie van de krant. De totale beleving komt naar boven. Dit komt omdat het deel waar de geuren in de hersenen worden verwerkt, dichtbij het gevoelscentrum ligt. Hierdoor wordt een geur gelijk aan een gevoel gekoppeld.

Doordat een geur zoveel invloed heeft op de belevingswereld, is het belangrijk om dit in jouw merk te verwerken. Plaats typische geuren in de showroom of zorg dat het aroma van jouw product de mensen raakt. Denk bijvoorbeeld aan de geur van mandarijntjes die aan vroeger doet denken. Met een geurreis vol kostbare ingrediënten kan je een klant langs geurherinneringen leiden. Want met een geur, veranker je een merk echt in het onderbewustzijn.

Door: Isabelle van der Vlist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *