Van reclame naar diploma. Van diploma naar klant. En van klant naar fan.

Mijn zoon heeft een diploma behaald. Niet zomaar eentje, nee een heus Ninja-diploma. En dat is in de belevingswereld van een 5-jarige jongen zo’n beetje het hoogst haalbare. U kunt zich dus wel voorstellen dat hij trots is. Mama vanzelfsprekend ook. Het is toch niet niks, zo’n eerste diploma. Maar… u zult nu wel denken, waarom valt ondergetekende u lastig met een diploma. Hoe belangrijk is dat nou, één zo’n diplomaatje? De weg naar dit diploma is echter een heel interessante en leerzame. Ik licht het u toe.

Het begon allemaal met een nieuwe televisieserie van Lego. En een bijhorende reclame die aanspoorde tot een winkelbezoek. In de winkel werd deze nieuwe serie, Lego Ninjago, prominent onder de aandacht gebracht. Een stoer mini-magazine inclusief stickervel en prijsvraag werd mee naar huis genomen. Ik, als kenner, dacht nog even ‘wat een duur uitgevoerde folder’. Maar enkele dagen later dacht ik daar heel anders over. Zoonlief had het mini-magazine zo ongeveer permanent in zijn hand en heeft deze met iedereen in zijn omgeving, wel 1.000 keer doorgenomen. Letterlijk. Zelfs ik kan de namen van elke Lego ninja inmiddels dromen. En dan is er nog het Ninjago spel dat via de App Store te downloaden is. De catalogus die met je smartphone in 3D tot leven komt. En het Lego Ninjago winkelevent dat online gepromoot werd.

Zo gebeurde het dat vader en zoon hun eerste Lego event bijwoonden. Een succes werd het! Een meer dan goed gevulde goodiebag en… het ‘echte’ Ninja diploma dat in de wacht gesleept kon worden. Zoonlief vatte het samen als ‘de leukste dag van zijn leven’. Het event werd opgevolgd door een direct mail met persoonlijke foto. In de goodiebag werd verwezen naar de Lego club. Alles bij elkaar een goed doordachte belevingswereld, waarbij alle middelen off- en online elkaar versterken. Zowel kind als ouder worden aangesproken én enthousiast gemaakt.

Nu, een paar weken na de eerste kennismaking met Lego Ninjago, is het resultaat daar: onze jongen wil alles van Lego Ninjago sparen. Mama kan zich hier wel in vinden. Want wie mijn zoon de leukste dag van zijn leven bezorgt, die heeft bij mij natuurlijk ook een streepje voor. Daar mag best het kopen van een doos of wat Lego tegenover staan. Mijn zoon is fan. En ik dus ook!

Door: Sandy Bax

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *