Uw klant wil echt met u meedoen! Hoe realiseert u dat?

Na het volledig benutten van multimedia en crossmedia, is er een nieuwe ontwikkeling op het gebied van e-cultuur op komst: transmedia. Het is al langer bekend dat mensen mee willen doen, dus participeren. Men wil meedenken, meeschrijven en meedoen. Maar blijkbaar werd die behoefte onvoldoende bevredigd, waardoor het nu de beurt is aan transmedia. Hoeveel succes zal dat teweeg brengen?

Het betrekken van volgers bij alles wat u doet is ontzettend belangrijk. Een oud Chinees spreekwoord zegt: Tell me and I’ll forget, Show me and I’ll remember, Involve me and I’ll understand. Transmedia gaat verder daar waar multimedia en crossmedia zijn blijven steken. Beiden bereiken hooguit het niveau remember. Transmedia neemt de bezoeker mee en zuigt deze op in een verhaal dat te volgen is op verschillende mediaplatformen.

Bij een transmediaal project vullen de verschillende media elkaar inhoudelijk aan. De deelnemer volgt een pad van broodkruimels waar steeds kleine stukjes informatie worden vrijgegeven. Het volledige verhaal krijg je alleen zodra alle platformen zijn bewandeld. Vaak is er één so called driving platform waar het verhaal wordt geïntroduceerd. De andere media vullen deze wereld aan met nieuwe karakters, plots, locaties en achtergrondinformatie.

Een prachtig voorbeeld hiervan is de transmediale uitbreiding van de BNN serie Feuten. In deze serie speelt de studentenvereniging H.S.C. Mercurius een belangrijke rol. Maar deze vereniging beperkte zich niet alleen tot de serie: H.S.C. Mercurius bestaat nu echt! Iedereen die lid wil worden, wordt ondergedompeld in een fictieve wereld waar de scheidingslijn met de werkelijkheid vervaagt. Hierdoor komt het verhaal écht tot leven.

Doordat er steeds meer media bijkomen, wordt het gebruik ervan steeds meer toegepast gedurende onze dagelijkse bezigheden. De mogelijkheden om via nieuwe, meerdere kanalen een verhaal te vertellen worden hierdoor ontzettend uitgebreid. De kansen zijn oneindig en liggen voor het grijpen. Er wordt een extra betekenis gegeven aan het verhaal zodra fictie en realiteit zich verstrengelen in het hoofd van de deelnemer. Als u dat bereikt, heeft u het hoogtepunt van transmedia bereikt.

Door: Isabelle van der Vlist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *