Uw klant is steeds meer online. Hoe speelt u daar op in?

Een 26-jarige student Journalistiek, Bram van Montfoort, leefde een jaar lang offline: zonder internet en mobiele telefoon. Twee weken geleden verscheen zijn boek: Een jaar lang offline. Hij kon zich geen leven zonder internet voorstellen en nam daarom de proef op de som. Hij is een ervaring rijker, maar hij besefte ook dat het niet mogelijk was om zich helemaal van de samenleving af te keren. Nederlanders zijn per maand meer online dan het Europese gemiddelde van 26,4 uur: namelijk 33,4 uur. Hoe kunt u daarop inspelen?

Vooral hoogopgeleiden en jongeren uit de zogenaamde Z-generatie (geboren tussen 1990 en 2000) zijn altijd online bereikbaar. Hoogopgeleiden zijn vaak innovaters of early adopters, wat inhoudt dat ze zich snel aanpassen aan nieuwe technologie en daar volledig in opgaan. Jongeren hebben de ontwikkelingen op het gebied van het internet al vanaf jonge leeftijd meekregen. Vooral de nieuwe generatie, vanaf 2000, is een eenheid met alle online gadgets van deze tijd.

IpadGeneratieDeze generaties kunnen in de toekomst potentiële klanten voor u zijn. Hun online gedrag zal alleen nog maar verder groeien en toenemen. Er bestaat geen student meer die naar een bibliotheek gaat voor antwoorden, geen manager die zonder LinkedIn kan. De interesse voor online blijft en is niet meer weg te denken uit de toekomst. Waarom wordt de waarde ervan dan zo onderschat?

Na deze informatie, is het toch ongelofelijk dat onderzoek aantoont dat meer dan 80% van de bedrijven en merken niet reageert op berichten die zij via sociale media binnenkrijgen. Deze mediumplatformen worden nog te vaak gezien als een middel waarmee een boodschap ‘eruit kan worden gegooid’. Er wordt te weinig aandacht besteed aan wat de klant terugstuurt en dat is juist waar u zich mee kunt onderscheiden. Want tegenwoordig kan geen merk meer bestaan zonder een website met de nodige sociale media ter ondersteuning.

De online markt blijft groeien: uw klant wil meedenken en reageren op uw berichten via Facebook, uw webshop via een mobiele app bekijken en uw website doorbladeren op de Ipad. Het is dan ook aan u om deze online activiteiten van de consument met beide handen aan te pakken.

 

Door: Isabelle van der Vlist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *