Een paar jaar geleden was de mannenrok een trend. Veel bekende ontwerpers hadden er wel één in hun collectie. Maar droegen veel mannen deze rok? Waarschijnlijk niet. Op kantoor aankomen in een mannenrok komt misschien wat gek over. De meeste collega’s zouden je vreemd aangekeken hebben, of zelfs in lachen zijn uitgebarsten. Alleen die paar mannen bij wie het echt paste, droegen de rok. En het stond ze nog goed ook!

Bij de vormgeving van een huisstijl, advertentie of internetsite werkt het net zo. Je past alleen die trends toe die bij de organisatie of het merk passen. Een goed ontwerp sluit naadloos aan bij de positionering van het merk. Soms is het daarom zelfs beter om helemaal geen trends te volgen. Omdat het simpelweg niet past. Of u de trend volgt, zet of negeert, het bewaken van een consequente stijl belangrijk. Door uw boodschap telkens op een juiste en eenduidige manier te communiceren, zal de ontvanger uw merk gaan herkennen.

Het volgen van trends is daarmee nooit een doel op zich. Wilt u meer weten over de laatste trends in vormgevingsland en of u deze beter kunt volgen of negeren? Bel of mail gerust.