Als winkelier sta je momenteel voor belangrijke keuzes. Dat bleek vandaag wel weer toen ik een mail ontving van één van onze opdrachtgevers. Wat is het geval? Onze opdrachtgever is actief in de woonstoffering. Na zijn advies aan een consument m.b.t. stoffering nam hij de maten op. De desbetreffende klant noteerde mee. Na het noemen van de prijs, en nog voordat hij de locatie wilde verlaten, gaf de consument door dat de fabrikant via internet een lagere prijs aanbiedt. Onze opdrachtgever wist niet wat hij hoorde; zijn eigen leverancier biedt via internet een lagere prijs aan dan via de winkel gehanteerd wordt! Belachelijk. Je laat nu de detaillist de marketing verzorgen om zelf vervolgens via een goedkoop kanaal voordelig uit te leveren. Dat noemen wij ‘van twee walletjes eten’. Mijn advies aan de winkelier is dan ook; stoppen met zo’n leverancier. Want als je leverancier geen waarde toekent aan trouw en fatsoen, geen visie heeft waar jij als detaillist in past, jou geen marge en zekerheid gunt, dan moet je er vooral geen zaken meedoen. Ben benieuwd wat er van zo’n merk overblijft als alle winkeliers zo’n besluit durven te nemen. Zou goed zijn!

Arend-Jan Top